Нека се опитаме да излезем от формата "Тя каза, той каза" (задочната размяна на реплики с бившия министър на образованието от кабинета "Борисов" Меглена Кунева – бел.ред.), в който се водеше дискусията през изминалата седмица, призова Денков. От думите му стана ясно, че извършеният между 24 и 28 октомври одит на управлението на програмата в МОН е установил редица несъответствия с регламентите на ЕК, в резултат на който Комисията подготвя доклад, който все още не е изпратен до страната ни. Според заключенията основният проблем, който одитът е открил, е недоброто разделение на властите – на тези, които дават парите, и тези, които използват парите – вътре в МОН. Този проблем не е свързан с дизайна и структурата на програмата, проблемът е как тя се управлява, подчерта категорично просветният министър.
Готов е пакет от мерки и в рамките на две седмици ще започнат преговори с ЕК. Ще ги убедим, че разбираме същината на проблема и знаем как да разделим тези функции, които за тях са най-голям проблем, увери проф. Денков. Има няколко варианта, сред които по-леки и по-тежки. По-тежките включват изнасянето на управляващия орган на програмата извън МОН, а през месеците на създаването новата структура работата по програмата ще спре. Ето защо екипът на МОН ще се опита да убеди евроекспертите, че разделението може да бъде осъществено, без изнасянето на структура от министерството.
Имаме на няколко фронта да се справяме спешно с проблеми, каза още Николай Денков. До края на април стратегията за развитие на науката и образованието в България трябва да може да бъде представена на парламента.
По отношение на обявените в просветното ведомство обществени поръчки, няма никакъв проблем, декларира министър Николай Денков. Той обозначи наличието на неголеми като обем, но голям брой забавени поръчки, от което работата страда и заради което не вървят отдавна подготвени проекти.
Подготвена е промяна в наредбата, третираща транспорта на учителите, което ще позволи да бъдат покрити транспортните разходи на поне 90 на сто от пътуващите учители. Досега това не беше така заради дефиницията за "малко населено място". С промяната обхватът на термина ще бъде разширен от 5 на 30 хиляди жители, посочи министър Денков.
Грамотността е най-трудната задача в сферата на образованието, заяви още проф. Денков. Той съобщи, че от 2011 насам процентът на отпадащите ученици се качва, а в последната година процесът се ускорява, което по думите му е изключително тревожно и неприятно. Нито едно министерство обаче не може да реши само този проблем, трябва да се работи съвместно със здравното и социалното министерство, с МВР и правосъдното министерство, допълни той:
Въпросът за задържане на учениците в училище не е въпрос само на учителите и министерството. Тук имат отношение родителите, имат отношение условията, стимулите, които се създават към съответните общности, има значение работата с лидерите в тези общности.
Цялото интервю на Диана Янкулова с Николай Денков слушайте в звуковия файл.