Нашата идея е да предложим две неща - стратегически какви неща трябва да се променят и какви цели трябва да се преследват и в краткосрочен план. Например, премахване на монопола на Здравната каса е дългосрочна задача. Тя не може да стане за един ден. Няма да може вероятно да се реализира и за една година. Но има други мерки - да речем проблемите с медицинските стандарти, които могат да бъдат решени в следващите няколко месеца.
Кацаров изтъкна, че възможностите за преговори по темата „Здравеопазване“ със служебния кабинет са силно ограничени, тъй като разрешаването на повечето проблеми изисква промяна на закони. Специалистът изрази надежда темата за здравеопазването да не се ограничава само до пръстовия идентификатор в следващия парламент:
Много се надявам да се превърне във важен разговор, но поне от предизборните програми нямам чак такива големи надежди и очаквания. Макар че ми прави впечатление, че все повече партии залагат в програмите си и разглеждат и въпроса за премахване на монопола на Здравната каса, което определено е положително.
В началото не е имало спор относно монопола на Здравната каса. Просто той изживя времето си. Минаха 17-18 години, откакто е изградена Здравната каса. Тя изигра своята роля в създаване на такава култура на осигуряване, на застраховане, на договорно начало. Просто времето се променя. Трябва да се променяме и ние.
Държавният монопол е властови инструмент на политиците. Той им дава власт над цялата система на здравеопазване. Премахването на монопола овластява гражданина, овластавя потребителя, защото нещата вече не се определят от някой политик или група, а от избора на самите граждани - те чертаят Здравната система, чертаят Националната здравна карта по свой избор, те определят кои осигурители ще се развиват и кои не, кои лечебни заведения да процъфтяват и кои да не процъфтяват. Тосет премахването на монопола е в интерес на гражданите и отнема от властта на политиците. Затова аз мисля, че в основата на съпротивата да се махне монопола не са толкова страхове какво ще стане, тоест не грижа, а по-скоро интерес.
Много вероятно е НЗОК да дължи на болницата във Враца повече пари за надлимитна дейност, отколкото са за лечение на неосигурени пациенти, коментира Кацаров, след като чу репортаж на кореспондента на БНР за това, че болницата иска да изтегли кредит, за да погаси просрочени задължения.
Кацаров припомни, че министър Семерджиев е архитект на настоящата здравна система и високо оцени възможностите му да направи положителни промени в нея.
Интервюто с д-р Стойчо Кацаров можете да чуете в звуковия файл.