Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Импровизации

БНР Новини
Кристиян Бояджиев и Милчо Левиев (вдясно), 2010 г.
Снимка: личен архив на Кристиян Бояджиев

В тази наша среща звучи „Рапсодия в синьо”, прочута творба на Гершуин, която избирам заради достолепната възраст: на 23 февруари се навършват 93 години от нейната премиера. Композиторът споделя, че по време на пътуване във влак идва идея за „Рапсодията” и по-точно - от ритмичността на колелата, шума на вагоните, локомотива, от организирания хаос - част от едно влаково пътешествие. В мислите си видях всичко от край до край, написано на хартия, чух пиесата като някакъв музикален калейдоскоп на Америка, на безкрайната ни многообразност, на нашата неподправена жизненост, на градската ни лудост. Когато пристига в Бостън Джордж Гершуин вече е имал в съзнанието си основния модел за рапсодията и представа как да съчетае отделните части.
Избраното от мене изпълнение на „Рапсодия в синьо” е от концерт на Софийската филхармония, с диригент Васил Казанджиев в зала „България” на 30 юни 2005 година. Това събитие съчетава таланта на двама големи музиканти, които имат изключително влияние в съвременното музикално изкуство и българската култура: Васил Казанджиев и Милчо Левиев - приятели от младежките години, още „от молива и гумата на Панчо Владигеров” (Ек. Дочева), като негови ученици и студенти. Маестро Казанджиев разказва, че Професора (П. Владигеров) почти винаги е импровизирал, когато е искал да обясни… Споменатия концерт в зала „България” помним и с това, че наред с пиано партията в „Рапсодия-та” и импровизациите си, Милчо Левиев направи световна премиера на творби, създадени от него близо 50 години по-рано („Соната за цигулка и оркестър”, „Вариации върху тема от Корели”). Неведнъж Левиев е споделял, че импровизатори, и то - великолепни, са били и Лист, Шопен, Паганини. Да не говорим за Йохан Себастиан Бах, който никога не е свирил два пъти по един и същ начин една пиеса… И Амадеус (В.А. Моцарт), известно е, че се е гордеел с импровизаторските си умения и дарба. „Джаз клуб” съдържа втора и трета част от неговия Концерт за пиано и оркестър No.23 в Ла Мажор. В звукозаписа чуваме други изкусни майстори на импровизацията: гостувалите у нас Чик Кърия и Боби МакФерин.

Животът е кратък, импровизацията - вечна. Благодаря Ви, Maestri!

четвъртък, 9 февруари, от 23 часа

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени