Интервю на Валерия Николова с проф. Христо Баларев
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
За нашите географски ширини, където зимните температури рядко падат под минус 20 градуса, би следвало да се предпочита използването на солта и само при по-ниски температури за обработването на пътни настилки да се използва луга. Това мнение изрази в предаването "Хоризонт до обед" химикът проф. Христо Баларев. Той обясни, че при подбора на смесите се търси съчетание между ефективност и цена.
Най-популярното средство за борба със снега и леда е натриевият хлорид. Той е с техническа чистота, т.е. неособено чист, за да бъде по-евтин, тъй като пречистването струва много, стана ясно от думите на специалиста.
Идеята в използването на химическите смеси е първо да размразяват, второ да не са вредни за човека и стопанската дейност, и трето - да имат приемлива цена, каза проф. Баларев. Той уточни, че се използват соли, които понижават температурата на кристализация на леда.
Натриевият хлорид например действа при температури до минус 21 градуса, магнезиевият хлорид до -33, калциевият до минус 50 градуса.
По-старите автомобили са по-уязвими откъм въздействието на химическите препарати, с които се обработват пътищата.
И хлоридите, и сулфатите влияят върху пътната настилка, както на бетона, така и на асфалта, но влиянието насулфатите е много по-силно, отбеляза още химикът.