В предаването "Радиоприемница" тази седмица обсъждаме големи истини за училището. Една от важните посоки е как общуват децата в училище и каква е мотивацията им за училище? Коментираме и медийния образ на българското училище. В първото издание ни гостуват двама психолози - Димитрина Проданова и Елеонора Йорданова.
Елеонора Йорданова за важната роля на родителите за приобщаването в училище
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Родителите се оказват важен фактор при формиране на положителна нагласа у децата, че училището е важна институция. Тя е необходима и в случаите когато децата имат трудности в обучителния период и социализацията. От съществена роля е отношението на родителите към училището и към учителите. Това е определящ начин, по който децата се настройват към училището и разбирането за техните училищни ангажименти. Когато един родител е създал неуважително отношение към училището, не може да се очаква положителна нагласа от децата. На родителите са дадени повече правомощия в учебния процес, но проблемите с тях възникват, когато те изразява не просто мнение, а налагат отношение. Подкрепящите отношения между родители и учители водят до създаване на комфорт на децата. Това мнение изрази психологът Елеонора Йорданова.
Третата година от живота на детето и пубертета са най-тежките фази в детското развитие, но точно тогава родителите трябва да им създадат усещането за справяне в живота. Опитът на психолога Димитрина Проданова показва, че родителите се справят много добре, особено бащите, които също са активни в отглеждането и възпитанието на децата. Съвременните деца са по-осъзнати, а това ги прави по-тревожни, заради конкуренцията в социума и борбата за доминация. В такъв момент за децата е важно да блестнат и да се откроят чрез подражание на модели. Това, което смущава Димитрина Проданова е, че повечето от тях не са добрите герои, които правят чедеса от храброст.
Димитрина Проданова: Важно е да се създаде усещане у децата за справяне с живота
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Тревожността у децата може да премине в социална фобия. Типичен пример за това е децата да не смеят да ходят на училище, за да не се изложат или защото ги осмиват. Самата фобия се предпоставя при невротично детство, но пък в училище може да бъде преодоляна чрез учителски подход.