По повод сигналите, че хора, които не са сред нуждаещите се, ползват помощта за пострадалите в Хитрино, и възникналото по този повод напрежение, психологът Христо Монов коментира в ефира на "Хоризонт", че у нас всъщност сме забравили добрите практики при управление на кризисни ситуации и припомни, че в момента всички държавни институции, които се занимават с такава дейност при възникване на извънредна ситуация, са събрани в една дирекция на МВР, към която е и пожарната безопасност, и гражданската защита, и телефон 112:
И когато няма добре разписани процедури и правила, които да се спазват при овладяване на критични ситуации, се пробягва до един евтин кризисен пиар, който гледаме от две седмици вече и повече... Забравихме хората, а всъщност онова, което ние сме разработили като български модел на кризисно психологическа интервенция, който е признат и в Европа, и по света, е, че основното е човекът – пострадалият човек, и тези, които му помагат.
Христо Монов смята, че вниманието към хората при бедствието в Хитрино не е било достатъчно, а реакцията на държавата е била недобре организирана и закъсняла, като отбеляза, че при такава ситуация е нормално да възникнат и негативни чувства и емоции, които не помагат: Нормално и и се знае от нас – психолозите, че в кризисна ситуация се появяват и мародерите – те са първи на опашката за храна... Тези неща се знаят и една добре организирана държава е разписала точни и ясни правила – кой какво прави при такава ситуация.
Христо Монов подчерта, че кризисните психолози, които трябва да помагат на пострадалите хора при бедствени ситуации, са специално обучени, като обучението им се различава от това на психолозите в МВР. Същото така отсъствието на кризисни психолози означава, че белезите от бедствието няма да бъдат преодолени дълги години. Монов даде като негативен пример случая с Бяла и добави: Защо не бяхме повикани? Може би защото нещо трябваше да се скрие в Хитрино.
Психологът подчерта още, че за състоянието на хората, които са работили за преодоляване на кризата – пожарникари, спасители, също не са положени необходимите грижи: Едни от хората, които първи трябва да получат психологическа помощ, са именно спасителните отряди и тези, които са потушавали резултатите от бедствието. Защото, представяте ли си, шест часа да стоиш и да пръскаш с маркуча една цистерна, която може да гръмне всеки момент – какво психическо напрежение е. И как този човек след това действително има нужда да му бъде помогнато, ако естествено той потърси такава помощ. Защото и помощ насила не става.
Психологът смята, че тенденцията всичко да бъде остойностявано в пари, а човешките отношения да бъдат разглеждани като пазарни отношения, започва да отминава и подчерта: Много по-важно е ние, хората, да си останем хора – емоцията не можеш да я остойностиш, мъката няма парично изражение, добрината – също. Една помощ – оказана навреме, също не може да бъде остойностена. Макар че резултатите от много анализи показват, че една парична единица, дадена за кризисно-психологическа интервенция, се възвръща от 17 до 32 пъти.
Времето лекува болката, но не я премахва, каза Христо Монов и допълни: За да можеш въпреки болката да живееш, ти трябва най-вече съчувствието на другите, помощта на другите – като емоционална подкрепа, като топла дума, не като тухли...
Христо Монов каза, че ако бъдат повикани, специалисти от дружеството на психолозите в България – със сертификати за кризисна интервенция, са готови – още в понеделник, да отидат да помагат в Хитрино.
Цялото интервю с Христо Монов може да чуете от звуковия файл.