Иззета е скоростомерната лента, която предстои да бъде разшифрована, за да стане ясно с каква скорост се е движил локомотивът, съобщи Диков:
Основната версия, по която се работи, е човешка грешка и несъобразена скорост. Не изключваме нито една версия.
В разследването на трагедията в Хитрино се е включил и следственият отдел към окръжната прокуратура в Шумен. Използва се и мобилна лаборатория, както и експертизата на съдебни медици и на експерти от БАН, стана ясно от думите на Евгени Диков.
Не разполагаме с дрон, но при оглед на подобно голямо произшествие дронът е от изключителна полза, подчерта той.
Диков определи някои от версиите за инцидента, които присъстват в медиите, като директно несъстоятелни.
Според него , има много неизяснени неща – например има ли ограниченияа в броя на цистерните, когато се превозват опасни товари и допустимо ли е едвонременно да се превозват пропан-бутан и пропилен. Неяснота има и относно т.нар. буферни вагони.
На този етап смятям, че следсвен експеримент няма да се наложи, но всичко е възможно, каза още Евгени Диков.
Веселин Василев, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация", определи инцидента в Хитрино като много сериозен и с големи щети.
Необходимо е да се осигури време и възможност на разследващите екипи да свършат своята работа и да не се изключва нито една версия за вероятните причини за произшествието, отбеляза той в интервю за предаването "Неделя 150".
Има непотвърдена информация за превишаване на допустимата скорост на влака в зоната на инцидента. Няма проблем с натоварването на цистерните. Това се вижда от придружаващите влака документи. Няма и предварителни данни за влошено състояние на подвижния състав, допълни Василев.
Инсталациите в гарата по думите му са били в изправност и няма съмнения за състоянието на железния път.
Веселин Василев акцентира върху сериозното значение на човешкия фактор, който в такива моменти е решаващ.
Европейски стандарти на системи за сигурност, включително в бордовото оборудване на локомотива, се изграждат по линиите, които се модернизират по Оперативна програма „Транспорт“, обясни още Веселин Василев.
Вчерашният ден премина в огледи, съвместно с националното следствие и прокуратурата в Шумен. Направени бяха няколко огледа на локомотивите и вагоните след двата локомотива. Това поясни пред „Хоризонт“ Бойчо Скорбански, ръководител на звеното за разследване на произшествия и инциденти в Министерството на транспорта.
Припомняйки, че втората, недерайлирала част от композицията е била изтеглена до гара Плиска, Скорбански допълни, че е бил направен и частичен периферен оглед на дерайлиралите цистерни, за да не се пречи на пожарникарите, които непрекъснато са ги обливали.
Ситуацията беше сериозна и имаше реални предпоставки за нови взривове, изтъкна Скорбански.
Техническото разследване ще започне едва когато всичко бъде почистено, за да може комисията на започне своята работа. Предстоят замервания както на подвижния състав, така и на наличната ЖП инфраструктура, увери Бойчо Скорбански.
Към този момент, от 1989 година насам, подобно произшествие не сме имали, заяви в заключение той.
Трите интервюта слушайте в звуковите файлове.