В края на месец септември медийното пространството бе залято от новината за поредния голям успех на сопраното Соня Йончева - тя дебютира в ролята на Норма от едноименната опера на Винченцо Белини при откриването на сезона на Кралската опера в Ковънт Гардън. Според специалисти, да се намери и една певица, която може да се справи с вокалните трудности на произведението, е истинско предизвикателство. Какво ли се случва, когато се наложи да се открият две? Ръководството на Кралската опера бе подложено точно на такова изпитание - след като Анна Нетребко се отказа от ангажимента да се превъплъти в образа на Норма, българката Соня Йончева зае нейното място. Това се оказа изключително успешен ход за младата изпълнителка, защото въпреки краткото време, за което е трябвало да се подготви, музикалните и артистичните й качества успяха да впечатлят критиката. Ричард Феърман от вестник Financial Times пише: красивото пеене на Соня Йончева е основната причина публиката да слуша „Норма” в „Ковънт Гардън” тази есен. Решението на Алекс Оле да пренесе историята в наши дни изглежда доста абсурдно и добре, че поне имахме Йончева. В началото на трийсетте, българката е по-млада от много други изпълнителки на ролята, което означава, че гласът й е все още красив, свеж и бляскав. Младостта и енергичността й позволяват да се справи с капаните, поставени от композитора Винченцо Белини. Певицата запазва очарованието на Норма като класическа романтична героиня.
Вестник Independant определя българското сопрано като наследничка на легендарната Мария Калас и допълва: Йончева определено би могла да разцъфти в една от най-добрите интерпретаторки на Норма на нашето време - ако успее да намери по-убедителна постановка, в която да изпъкне.
Престижното английско списание Opera също публикува обширна статия за успеха на Соня Йончева и освен това й отрежда специално място на корицата на ноемврийския си брой.
В съботната оперна вечер ще ви предложим документален запис от спектакъла на „Норма”, състоял се на 1 октомври 2016 г. в Лондон. Програма „Христо Ботев” ще предостави на меломаните възможността да чуят спектакъла дни преди той да бъде излъчен в киносалоните. Освен Соня Йончева като Норма, в ролята на Адалджиза ще пее Соня Ганаси, тенорът Джоузеф Калея е Полионе, Бриндли Шерат - Оровезо, Влада Боровко е Клотилде, а Дейвид Ким – Флавио. Хора и оркестъра на Кралската опера дирижира Антонио Папано, а режисьор на продукцията е испанецът Алекс Оле.
В звуковите файлове може да чуете какво е мнението на самата Соня Йончева за образа на Норма, а диригентът Антонио Папано разкрива кое точно го привлича в произведението на Белини.
Изпълнителски състав:
Норма, дъщеря на Оровезо, сопран - Соня Йончева
Адалджиза, жрица, сопран - Соня Ганаси
Полионе, римски проконсул в Галия, тенор - Джоузеф Калея
Оровезо, глава на ордена на Друидите, бас - Бриндли Шерат
Клотилде, приятелка на Норма, сопран - Влада Боровко
Флавио, спътник на Полионе, тенор - Дейвид Ким
Съдържание на операта „Норма”
събота, 22 октомври от 20 часа