От повече от 15 години се опитвам да спася тази частица от наследството ни, заяви за предаването „Преди всички“ по „Хоризонт“ Николай Гичев, служител в НКЖ:
За съжаление, той е бракуван преди много години и не съществува в правния мир, а за нашите чиновници е нещо нехарактерно да вземат самостоятелно решение. Покрай честването на 100-годишнината от Балканската война имаше някакво раздвижване, надежда, но уви, след като тържествата преминаха, всичко затихна.
Преди години във вагона са домували дежурните работници от служба. Проблемът, според Гичев, е, че самият вагон създава ангажименти за работниците. Друг подобен вагон има в Шумен, където ловците го използват за бунгало.
Цветан Александров, също от системата на НКЖИ, определи вагона като „уникален“ и посочи, че от композицията са останали два или три вагона, а старозагорският е в най-добро състояние.
В България все още има вагоно-възстановителни и ремонтни заводи. Единият е в Дряново, в който БДЖ си ремонтира пътническите вагони. Там има добри специалисти, които биха могли да свършат тази работа. Те би трябвало да дадат оценка колко би струвало това.
На разруха е обречена и „Царската гара“ в Казичене, построена в началото на ХХ век. Фотографът Здравко Йончев, запечатал застрашената сграда, коментира, че основната причина за загиването на паметниците на културата е, че не разпознаваме и не пазим паметта си.
Основният проблем е да успеем да създаваме тези ценности в хората, защото всъщност те са основната енергия и двигател, с който те да бъдат пренесени в бъдещето.
Йончев, чиято изложба със фотографии на рушащи се емблематични сгради предизвика широк обществен дебат, е оптимист за банята в „Овча купел“. Сградата може би ще мине под опеката на Столична община, която разполага с енергия и ресурс за развитие на мястото.