Този българин е бил обединен около една кауза 30-ина години, след това се случват двете ужасни войни - Междусъюзническата и Първата световна и от този момент нататък нищо не може да ни обедини истински. Понякога си мисля, че като че ли някой много се радва на това наше разединениие.
Често си мисля каква би могла да бъде националната ни доктрина? Представа нямам каква може да бъде тази идея, тази кауза.
Запитан каква може да бъде технологията на обединението, Карастоянов подчерта, че сме се върнали във времената на книгата „Те - там горе, ние – тук долу“. Народът се появява веднъж на четири години и то под прякора „електорат“, а още преди да се закълнат пред Конституцията, народните представители забравят кой ги е отвел там, смята още писателят:
Актът на Съединението е акт на държавност, на държавническо мислене на няколко души, които са заразили всичко останало. Този акт на шепа хора е запалил целия народ. Сега, при тази имплантирана апатия, която непрекъснато ни се подклажда, много трудно можем да намерим водителя.
Древните са казали, че в мътни времена се обръщат за ум и разум към своите поети и философи, а само в спокойни времена – към своите генерали. Кажете ми сега в какво време живеем?
Обединението е планирано от Великите сили още по времето на Берлинския конгрес. Нашето Съединение не е някакво изключение в Балканската история - това каза за "Хоризонт" доц. Валери Колев, преподавател в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Той уточни, че в България следваме немския модел за нацията, която се предава чрез езика, с някои местни балкански специфики.
След Съединението българската държава се справя много добре – както в дипломатическите маневри, така и като представяне на младата българска армия на бойното поле, обясни още доц. Колев.
Двата разговора можете да проследите в звуковия файл.