Надяваме се все повече хора да започнат да търсят тези храни, тъй като основният проблем е с автентичността на произхода на това, което се продава.
В Швейцария се забелязва обединение на малките ферми в общи марки със съответни стандарти, защото сами те трудно пробиват на пазара, отбеляза Апостолов и допълни, че в България също се обсъжда подобна идея.
Шансът и бъдещето на малките, семейните ферми, качествените храни е в потребителите. Те трябва да стигнат до потребителите, хората, които купуват всеки ден храна, да ги оценят и да направят директна връзка. Бъдеще само с подпомагане и с нещо друго няма как да стане.
Фермерът от Угърчин Стоян Пелтешки, производител на овче и краве сирене и мляко, обясни, че имитацията на фермерски продукти се открива лесно, тъй като фермерите имат регистрационни номера и всеки може да ги попита къде са регистрирани. Опаковките не са дизайнерски, а стопаните често предлагат на недоверчивите клиенти да посетят фермата им „на място“.
Има едно подвеждащо нещо, което наблюдавам в по-големите градове – навсякъде пише „от производител“ или „фермерско“ и малко тази дума „фермерство“ се злоупотребява с нея – виждаме магазини, където пише „фермерски“, а те в същото време са едно голямо индустриално предприятие, но хората не знаят. Затова искаме да има този пазар – за да се открояваме. А ние наистина се открояваме.
Хората веднага оценяват истинската храна, категоричен е Пелтешки, според когото фермерски пазари трябва да има по-често.
Много сме доволни! Искаме това нещо да става всеки месец. Това ни е като мечта!
Интервютата на Ирина Недева със Стоилко Апостолов и Стоян Пелтешки можете да чуете от звуковия файл.