Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
През 1940 година Рихард Щраус завършва своя последен оперен бисер - "Любовта на Даная”, сатирично-митологична опера в три действия. Автор на либретото става Йозеф Грегор, след като през 1929 г. Хуго фон Хофманстал умира и не успява да довърши работния текст със заглавие „Даная – брак по сметка”. Доразвивайки идеята на Хофманстал, Йозеф Грегор преплита в либретото два древни мита – за върховния римски бог Юпитер, който се опитва да съблазни красивата Даная и за приказно богатия фригийски цар Мидас, от чието докосване всичко се превръща в злато. След завършването на творбата Щраус забранява тя да бъде изпълнявана до приключването на Втората световна война, но през 1942 г. диригентът Клеменс Краус получава разрешение от композитора да постави операта в рамките на Залцбургския музикален фестивал. Първото представление е трябвало да състои на 11 август 1944 г., но след неуспешен опит за покушение над Хитлер нацистите затварят всички театри и премиерата е отменена. Упоритият диригент обаче успява да издейства позволение и на 16 август същата година се провежда открита репетиция с костюми, на която присъстват композиторът и отбрана публика. Това е единственият път, когато Щраус чува своята творба, след края на изпълнението той казва: „Любовта на Даная” е последната ми прегръдка с гръцката култура, операта е израз на убедителен съюз между немската музика и гръцката душа. Официалната премиера на операта е под диригентската палка на Клеменс Краус в Малката зала на Залцбургския фестивал на 14 август 1952 г., три години след смъртта на Рихард Щраус. В Залцбург е поставяна само още веднъж – през 2002 г., затова завръщането й към „родната” сцена това лято се очакваше с огромно вълнение. Режисьор на продукцията е Алвис Херманис, диригент е Франц Велзер-Мьост, участват Виенската филхармония и хор към Виенската държавна опера. В съботната оперна вечер ще ви предложим документален запис от премиерния спектакъл на „Любовта на Даная”, състоял се на 31 юли 2016 г. в Залцбург. В образа на Даная е великолепната Красимира Стоянова, това е пореден неин дебют в Щраусова роля. На миналогодишното издание на Залцбургския фестивал Красимира Стоянова се превъплъти в образа на Маршалката от „Кавалерът на розата”, тогава тя отново си партнира с диригента Франц Велзер-Мьост. Ето какво казва той за българското сопрано: Най–първият път, в който Красимира Стоянова изпя партия на немски език, беше под моето ръководство заедно с Виенската държавна опера. Още тогава знаех, че гласът й е създаден за музиката на Щраус. С превъплъщението й в образа на Маршалката тя застана наравно с най-известните й предшественички, изпълнявали тази роля в Залцбург. След като я чух като Даная, определено мога да кажа, че Красимира Стоянова е една от най-добрите Щраусови певици на нашето време - тя знае как да предаде трогателно всички най-интимни аспекти на тази музика. Повече подробности за участието на Красимира Стоянова в новата продукция на Залцбургския фестивал може да чуете от самата нея в звуковия файл.
Изпълнителски състав:
Даная, сопран – Красимира Стоянова Юпитер, баритон – Томаш Коньечни Меркурий, тенор – Норберт Ернст Полукс, тенор – Волфганг Аблингер-Шперхаке Ксанте, сопран – Регине Ханглер Мидас, тенор – Герхард Зийгъл Четиримата царе, два тенора, два баса – Павел Колгатин, Анди Фрю, Раян Спийдо Грийн, Йонгмин Парк Семеле, сопран – Мария Селенг Европа, сопран – Олга Безсмертная Алкмена, мецосопран – Микаела Зелингер Леда, контраалт – Дженифър Джонстън