Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Обичам Европа! Обичам европейските жени!“

БНР Новини
С тези изказвания Негово Превъзходителство Камек Паша не оставя място за съмнение: в оперетата на Лео Фал „Розата от Стамбул“ (за първи път поставена през 1916 г.) няма почти нищо ориенталско. Това произведение е европейско и ако човек наблюдава музикалното – типично австрийско.
Два от най-значимите австрийски вестници публикуваха критики в своите издания от края на месец юли по повод премиерата на „Розата от Стамбул“ от Лео Фал в рамките на оперетния Лехар-фестивал в Бад Ишъл, Горна Австрия.
И в двата материала журналистите Томас Хьодлмозер и Вилхелм Синкович намират хубави думи за оперетната постановка. При това Хьодлмозер прави сериозни политически паралели със съвременна Турция в критичния си текст „Турски жени мечтаят за реформи на Босфора“, публикуван в Залцбурските новини от 25-ти юли 2016 г. Залцбургският журналист определя режисурата на южно-африканеца Леонард Принслоо като останала вярна на жанра оперета. Авторът анализира в детайли изключително забавния характер на произведението и диференцирано описва двете двойки главни действащи лица: швейцарската певица Мая Боог в ролята на Кондя Гюл и румънския певец Александру Бадеа в ролята на Ахмед Бей, както и австрийската певческа двойка Иля Фирлингер в ролята на Мидили Ханум и Томас Цистерер в ролята на Фридолин. Хьодлмозер определя втората двойка като по-силна. Във втората постановка на „Розата от Стамбул“ на 28-ми юли ролята на Кондя Гюл бе изпълнена от австрийската певица Зиглинде Фелдхофер. Същата ще пее ролята на Кондя Гюл и на 11-ти август. Още при обявяването на името Зиглинде Фелдхофер преди началото на постановката в залата се чуха бурни овации. Този път двете двойки главни действащи лица бяха еднакво убедителни и изравнени по сила. Хорът, оркестърът и диригентът на фестивала получават висока оценка в материала на Хьодлмозер.
Виенският журналист Вилхелм Синкович подчертава в подзаглавието на своя материал „Един виенски Истанбул в Ишъл“, публикуван в Ди пресе от 28-ми юли 2016 г. прекрасното съживяване на оперетата на Лео Фал. Последното изпълнение на „Розата от Стамбул“ на Лехар-фестивала в Бад Ишъл е било преди 38 години. Авторът се ръководи от емоциите си и изказва задоволство от предстоящото преселване на ръководителя на фестивала д-р Михаел Лакнер в Баден до Виена. Иначе казано: свежият вятър, който вее в Бад Ишъл, би трябвало да повее и в посока изток, което да доведе до поставянето на оперети и във виенския район. Синкович намира режисурата на Принслоо за ненатрапчива и непровокативна. Музикалният критик търпеливо описва музиката на Лео Фал, която го впечатлява с прекрасните си мелодии. Александру Бадеа блести със сила, а свири и безупречно на цигулка. Споменава се за сериозните певчески рецитали на Мая Боог в Бад Ишъл и дебюта й като оперетна певица в „Розата от Стамбул“. Синкович празнува в своята критика свежата, веселата, дръзката Иля Фирлингер като откритие. Томас Цистерер е неуморим и силен на сцената.
В крайна сметка и двете критики доказват едно и също: оперетният фестивал в Бад Ишъл предлага на публиката едно изключително високо ниво. То може и трябва да бъде видяно и чуто.
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени