„Гераците“ се учи в 11-и клас и това създава впечатление за известна отдалеченост. Тези, които са си мислили, че ще се падне само поет, както се е падало, или че ще се работи само по стихотворение, наистина трябва да знаят, че по отношение на мерките за сигурност и на честност и коректност при определяне на темата, тук съмнение не може да има.
Честност не означава само камери, взети часовници и мобилни телефони, честност означава и едно голямо усилие. То трябва да е приложено през годините, трябва да се чете, да се учи граматика. Нещо, което не става, допълни той.
Преподавателят каза още, че „Гераците“ е благодатна тема за писане както на есе, така и на интерпретативно съчинение:
Голяма трудност ще имат зрелостниците, ако не са чели произведението. С ръка на сърцето трябва да ви кажа, че повечето ученици някак пропускат този момент с четенето. Трудност може да има, ако не е четена критическа литература. Създава се една друга много важна трудност, свързана с абсолютното фаворизиране на тестовете, които в много отношения свеждат литературните произведения не до анализ и усилие да разбереш ключа на творбата, а да избираш между 3 или 4 варианта.
Според Николай Милчев тестовете са направили така, че учениците пишат все по-зле и все по-малко, създават трудно аргументативни текстове, а това се отразява на тяхната лексика и говорен речник.
Разговорът с Николай Милчев можете да чуете в звуковия файл.