Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Проф. Дронзина: Бурката е етническо, а не религиозно облекло

Снимка: БГНЕС

Местната общност има право да взема решение относно носенето на бурка и никаб. Нормално е различните области в България да вземат различни решения, защото културната ситуация в тях е различна. Това каза за предаването „Нещо повече“ по „Хоризонт“ проф.Татяна Дронзина, автор на книгата "Жените в Ислямска държава".

На европейско равнище има различни прецеденти, но това не означава, че едни общества са по-демократични от други, а че чувствителността на общественото мнение е различна. Какво ще приемем, зависи от нас - то ще отразява нашата търпимост и нашето отношение към нещата, заяви проф. Дронзина и допълни, че например в Швейцария потокът от мюсюлмански туристи не е намалял, защото в даден кантон е забранено носенето на бурки, просто туристите биват информирани на границата за разпоредбите в този кантон.

Традицията да се носи бурка датира още от древна Месопотамия. В по-ново време бурката се свързва с фундаменталистките интерпретации на исляма и например е била наложена от талибаните в Афганистан. Тя е и задължителното покривало за жените в „Ислямска държава“, уточни Дронзина.

Последните 4 години от живота си прекарах в Централна Азия -  един регион, в който огромната част от населението е мюсюлманско и не виждам разцвет или прекалено желание жените да се забулват с бурка. Няма такова нещо! Нека да добавим тук, че бурката е етническо, а не религиозно облекло, защото тя е свързана с арабските идеи за добродетел.

Според Татяна Дронзина в обществения дебат относно бурките се припокриват и смесват свободата на вероизповеданието с правото свободно да се носи бурка:

В споровете, които чувам, в това число и днес, свободата на вероизповеданието, която е гарантирана от нашата Конституция и безусловно трябва да се спазва, има тенденцията да се асоциира със забраната за свободното асоцииране на бурката - т.е. за свободното носене на бурката. Разрешете ми да добавя, че бурката най-напред не е символ на исляма. В Корана, не съм голям познавач, но в него има два стиха, в които се споменава въпросът за покриването, забележете - за покриването , а не за бурката.

Цялото интервю с проф. Татяна Дронзина чуйте в звуковия файл.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна