Убедена съм, че това е пътят за промяна на професионалното образование в България, защото основната разлика е големият брой часове за практика. Учениците работят 3 дни седмично с трудов договор в предприятия, а това е значително повече, отколкото предлага сегашната система.
Като основен проблем Евтимова очерта натрупаното голямо недоверие между училища и фирми. Тя поясни, че процесът е двустранен – на места има демонстриран интерес от училища, но фирмите не откликват или се колебаят, а другаде фирмите са активни, но не срещат разбиране от училищата:
Най-трудно се оказва да ги сложим да седнат на една маса - да срещнат своите изисквания.
Трите държави в Европа, в които тази система работи, са и трите държави с най-ниска младежка безработица - Швейцария, Австрия и Германия. Там фирмите не са подпомагани или стимулирани от държавата, за да наемат младежи, разказа още Петя Евтимова и допълни, че проект за дуално обучение е започнал и в Словакия, където са предвидени минимални данъчни облекчения за фирмите.
Един от вариантите според нея е работодателите да бъдат подпомагани със средства от оперативните програми, за да се ускори въвеждането на системата за дуално обучение у нас.
Законът за професионалното образование с последните си изменения въвежда дуалната форма на обучение и няма административни пречки за разширяването на тази практика, увери Петя Евтимова. По думите й, резултати могат да се очакват най-рано след 4 години, когато ще завършат тези, които започват дуалното си образование сега. Евтимова изрази надежда до няколко години 30 на сто от професионалното образование да премине към дуалната форма на обучение.
Повече по темата можете да научите от интервюто в звуковия файл.