Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Г. Борисов: Увеличението на билета за градския транспорт трябва да е придружено от по-добро качество

Снимка: БГНЕС

Позицията ни винаги е била, че поскъпване на билетчето за градския транспорт може да се случи, но първо трябва да се изпълнят някои много важни условия, които Столична община и Центъра за градска мобилност вече над 10 години пропускат да реализират.

Това каза за предаването „Хоризонт до обед“ администраторът на гражданската платформа „Спаси София“ Гергин Борисов:

Преди три месеца внесохме предложение в Транспортна комисия за нов билет, който да струва 1,50 лв. и да позволява, в рамките на 90 мин., да може пътникът да се прекачва неограничен брой пъти между различните форми на транспорт. Това е методът, по който оперира транспортът в почти всички европейски държави. Този билет е възможно да се въведе буквално от утре.

Отговорът на  Центърът за градска мобилност беше, че такъв билет щял да бъде дискриминационен и икономически необоснован.

В деня, в който „Спаси София“ са получили отговора, от Центъра за градска мобилност са обявили, че искат хартиеният билет да поскъпне до 1,50 лв.

Това се случи преди 3 месеца. Съответно миналия петък се появи цената 1,60 лв. Беше обявено, че тя се базира на някакъв икономически анализ. Този анализ, естествено, не е публикуван. Гражданите на София, от които се очаква да плащат тези 1,60 лв., не са явно заслужили да видят.

Увеличението трябва да идва придружено от подобряване на качеството на услугата, коментира Борисов. 

Система, в която прекачването се санкционира, не е начин да се стимулират хората да ползват градски транспорт, коментира той.

Според Борисов, ако цената на билета се повиши, хората, на които в момента не е изгодно да ползват карти, просто ще  спрат да използват градския транспорт. Той коментира, че в градския транспорт на Прага, където има 3 пъти повече транспорт - коли, депа и т.н. работят 11 000 души, а в София – 6 000.

Новите автобуси са закупени с европейски средства и обновяването на автопарка също не е основание за повишаване на цените, коментира той.

Дойчин Котларов от фондация "Дома арт", която подкрепи инициативата за въвеждане на нощен градски транспорт в София, изказа подкрепа за предложението на Гергин Борисов:

Ние неведнъж сме писали до общината. Получавали сме същите объркващи отговори. Радващо е, че вече доста организации следят тяхната работа.

Котларов коментира, че вдигането на цената а билета е вид дискриминация, ограничава правото на хората да изберат как да пътуват:

Налага ти се да си купуваш месечната карта, а нямаш възможност да купуваш седмична, например. На следващо място, никой не знае, колко са приходите реално от билети на ден или на месец от карти. Криейки тези числа, това позволява едно манипулиране на общественото мнение с анализи, които не са публично достояние.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна