Илия Темков говори за концертите на Русенската филхармония с участието на немски музиканти от Източен Берлин през март 1961 г. в Русе, които дават името и началото на фестивала.
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
С годините началото на едно дело, което е станало толкова важна част от музикалния живот на нацията, придава тежест на съвременната ни култура, се губи като представа и образ на определена личност, идея положена в него. Международният музикален фестивал „Мартенски музикални дни“ в Русе се появява на културния ни афиш с такава естественост и очакване за всички, които искат да чуят изпълнения на най-добри български музиканти и да се докоснат до изкуството на чужди изпълнители, за които само биха си мечтали, така както с нетърпение през март всяка година се чака да се случи пролетта. Фестивалът, с повече от 50 години история, пази спомените от сътворението си само в малкото живи участници и разбира се в тези млади поколения, които са попивали събитията, подрастващите музиканти, на които концертите с всички български оркестри и гостуващите от чужбина, хорове, оперни представления, авторски концерти са били невероятна школа по музика. Дрезденска филхармония, Гевандхаузоркестър, Симфоничния оркестър и хор на Берлинското радио, Катовицката филхармония, Пражки камерен оркестър, Ленинградската филхармония, на диригентския пулт Курт Мазур, Карол Стрия, Евгений Светланов, Юрий Темирканов, Генадий Рождественски във време, когато няма Телевизия и Интернет, няма дискове. Да създадеш този музикален празник в един провинциален български град, като поставиш на преден план българското музикално творчество, интересът към съвременните чужди автори и възможност да се чуят класически образци, в техните традиции. И нещо повече от това е да накараш чуждите оркестри да изпълнят толкова много български творби, затова сигурно се изисква много специална дарба. Дригентът Илия Темков е притежавал такава дарба и когато става диригент на Русенската филхармония през 1960 г. идеите му се разгръщат една след друга, замахът му буди силно изумление и днес. Всичко тогава получава благословия в партийни кабинети „спуска се отгоре“ и се „отчита като мероприятие“. Но Илия Темков успява да постави началото на разменни концерти с помощта на собствените си връзки с немските си колеги и с таланта си да увлече и колегите си от Русенската филхармония, за да отделят от скромните си средства, от времето си, да подкрепят с участието си това Дон Кихотовско начинание. Много диригенти са използвали връзките си, за да осъществят взаимни гостувания на съставите си, а много по-често и самите професори са се грижили за свои добри студенти, да получат шанс да се изявят тук и там. Но никой не е замислял и осъществил в такив мащаб музикално начинание, което да даде шанс на толкова много музиканти едновременно, също и на публиката, да проектира насоки на музикално развитие, да създаде статут, използвайки всички възможности на времето и надхвърляйки въображението и смелостта на останалите, но и давайки им кураж да се проявят на свой ред. В 1983 г., по време на поредните „Мартенски музикални дни“ в Русе, Илия Темков разказва пред микрофон за началните десетина години. Говори лаконично, събрано, сякаш докладва в официозен стил за случилото се. Дори ти се струва, че чете написан текст, но не, говори мелодично, последователно, превъзходният лектор от образователните концерти, с които си го спомнят с възхищение. Само на моменти просветва вътрешно вълнение, акцент на определено събитие, на нещо важно, което се е случило, на неговото дълбоко удовлетворение. Блаженството, с което архитектът поглежда към своите постройки, градинарят към своите растения. Един от най-непретенциозните и най-ценни записи в Златния фонд на БНР – единственият в който диригентът Илия Темков говори за това как е започнал фестивалът „Мартенски музикални дни“ в Русе. Има писмени публикации за това начало, но тук ни го припомня неговият създател и организатор със своя личен разказ, така по-късните предания и спекулации нямат голям шанс. Остава ние да не забравяме неговото име – Илия Темков или Темкиша, както с много любов е наричан от музиканти от всички възрасти. А какво е бил наистина фестивалът в Русе и как е влияел на цялата музикална култура там, затова могат да говорят много известни русенски музиканти, израсли с него, един от тях е диригентът и композиторът Емил Табаков.
Снимката е предоставена от Милена Темкова, дъщеря на Илия Темков.