Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Къде е тайната на "Скритият дар"

Или защо притчата като литература спечели трайно интереса на българския читател

Снимка: БГНЕС

Защо психологическите наръчници се превърнаха в хит на книжния пазар? Предаването "Хоризонт до обед" търси отговори, преминавайки през историята на една конкретна книга -  „Скритият дар“ на Джериес Авад, която направи бум на българския пазар. Тази книга за мен е уникална, защото нямаше и един ред реклама. Хората помежду си „от уста на уста“ у превърнаха в много търсена книга, разказа мениджърът на виртуалния щанд за книги "Татко Фин" Йордан Табаков. "Скритият дар" съдържа 101 притчи за истински ценното в живота.

Първоначално неголемият тираж на „Скритият дар“ се изчерпва само за седмица и се налага спешното й допечатване.

Авторът е претърпял тежка операция от рак, изпадайки в дълбока депресия започва да търси спасителни източници на информация и всичко, което му е въздействало, е събрал в тази книга, обясни издателят Павлин Якимов, управител на книжарници "Приятели", според когото когато човек изпадне в дълбока трудност, се обръща към истинските неща.

Нещата, които в корена си те тревожат и те касаят най-много, не са само проблеми на нашето време. Те са вълнували хората векове преди смартфоните, каза Якимов.

Запитан кое е истински ценното, Йордан Табаков подчерта, че за него истински ценното е може би натрупаният опит и съхранените спомени, които ни дават отправна точка. В обяснението си за нарастващото търсене на приложната психология във вид на поучителни разкази, типичен пример за което са книгите на Хорхе Букай, Табаков отбеляза, че с идването на икономическата криза през 2008 г. българинът се е обърнал към онова, което не му е достигало в светогледа:

Всичко се беше превърнало в материално - апартаменти, офиси, пари, коли, ресторанти. Бизнес, бизнес, бизнес и всички съпътстващи екстри. Първоначално към тази литература се обърнаха жените. Полека лека и мъжете плахо се обръщаха към тези заглавия, защото разбраха, че трябва да открият в себе си и нещо друго, освен всяка сутрин да се напъват да стават по-добри в неща, които не ги изпълват със съдържание.

Извън матрицата на успеха остава някаква празнота. Този тип литература доби популярност и се купува от много млади хора, каза още Павлин Якимов.

Двете мнения по темата чуйте от звуковия файл.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени