Второто нещо, което се внушава от хора, които не са чели учебниците и твърдят, че те са неразбираеми, е огромната корупция, каза още Кицевски, според когото точно в тази сфера корупцията е най-малка в цялата ни държава.
Конкурсът за учебници е отворен за всички автори и колективи. Всеки може да напише учебник, който да бъде одобрен от съответната комисия, след което достига до хиляди учители и трябва да получи над 50% одобрение, обясни Кицевски и допълни, че няма как всички учители по масовите предмети, които одобряват учебниците, да бъдат корумпирани.
Теоретично е възможно през тази процедура да преминат и 20-30 учебника, но след първата или втората година ще останат най-добрите, каза още издателят.
В българското общество се изгуби мотивацията за учене като средство за успеха на един човек и това е най-големият проблем, посочи още Никола Кицевски:
Не са отличниците тези, които диктуват живота. Виждаме, че се успява не с почтеност, образование и трудолюбие, а с други, успешно налагани през последните години качества.
В цялата история има огромен политически риск за онези, които обещават на 15-ти септември да има нещо, което няма как да се случи. Това заяви Никола Кицевски относно сроковете за написването и одобряването на новите учебници за определени класове.
Учебните програми са изключително сериозен проблем. Те често са лоши, защото не се обсъждат и никога няма време за това. Програмите се пишат набързо и без обсъждане всички несъобразени с възрастта на децата неща в тях стават проблем. Това мнение изказа в предаването „Неделя 150“ ректорът на СУ „Св. Климент Охридски“ проф. Анастас Герджиков.Това, че са готови програмите за първи и пети клас не е достатъчно, подчерта още проф. Герджиков. Той обясни, че трябва да са готови всички програми, за да се проследят връзките между тях.
Противно на онова, което популистки се проповядва на обществото през последните години, трябва да има повече учебници, които пазарът да отсява, заяви Анастас Герджиков. Според него, ако администрацията одобрява учебниците вместо учителите, корупционният натиск ще бъде много по-голям.
Учителите не искат да четат по няколко учебника, прекъсвайки лятната си отпуска, заради късите срокове, които им се дават. Има начин това да не се случва така, обясни проф. Герджиков.
Сред основните проблеми на образованието той открои този за падащото качество и го определи като много централен проблем. Той посочи, че още преди 10-15 години е имало анализи в кои класове това се случва най-чувствително. Сред останалите проблеми Герджиков посочи този за достъпа до образование и за държавните зрелостни изпити като вход за ВУЗ. Липсва елементарна култура и липса на определен тип мислене сред децата, посочи още ректорът:
Известният спад в средното образование го усещаме в първи курс – в общата грамотност и липсата на определени знания.
Преди години приемахме 20% от випуска, първите, най-добрите 20%, по-съвестните и свикнали да учат. Сега приемаме почти всички, които пожелаят, обясни Герджиков. Той определи като революционна промяната в механизма процентът на субсидията, който стимулира качеството на висшето образование, да расте. Има ръст на търсенето на педагогически специалности, съобщи още ректорът на СУ.