Досега допускането на промяна в структурния дефицит беше дефинирана само при провеждането на значителни структурни реформи. В момента се въвежда възможността това отклонение да бъде в следствие на еквивалентни на тези структурни реформи инвестиционни проекти. В проектозакона директно е записано, че те трябва да бъдат с положителен ефект върху фискалната устойчивост в дългосрочен план. Цялата тази формулировка създава притеснение и неопределеност, защото не е ясно на каква база инвестиционните проекти са калкулирани да доведат до положителен ефект, коментира в "Преди всички" предложенията икономистът Юлиан Войнов.
Той не изключи възможността проектозаконът да позволи да се харчат държавни средства сега, а следващите правителства да се оправят, подобно на инвестиционната програма при управлението на кабинета на Пламен Орешарски.
Начинът, по който е записано в закона, създава усещане за висока доза субективност и по-скоро отразява настоящата ситуация в държавата, че правителството насочва сериозно желание и усилия за изразходване на европейските средства, включително на общинско равнище, заяви Юлиан Войнов.
Според него в критериите, които определят кога една община е задлъжняла, има голяма доза условност:
Това, към което препраща законът, може би най-важното е, че когато една община разбере, че има временно затруднение или попадне във финансово затруднение, тя може да се обърне към Министерството на финансите за безлихвен заем. Това е разработено доста по-прецизно, отколкото останалите части за общини с финансови затруднения. Това навежда на мисълта, че тук се цели, когато една община разбере, че е във финансово затруднение, директно да се обърне към МФ, а министърът да разреши даването на такъв кредит, и тя е длъжна да се отчита пред министъра на финансите. Тук виждаме в закона не толкова загриженост за самото финансово състояние и за критериите, по които една община трябва да бъде преценена дали е финансово здрава, колкото желание на МФ във всеки един момент, когато една община попадне във финансово затруднение, да се обърне към държавата да получава безвъзмездни средства, което е притеснително. Другото е, че има доста сериозен субективен фактор, кога министърът на финансите ще прецени да отпусне такова безвъзмездно финансиране и кога няма да се съгласи.
Според друг текст в проектозакона, ако една община се справя добре със своя оздравителен план, може да се получат и допълнителни трансфери от бюджета.
Няма никакви критерии как се разбира кога за една община е налице трайна тенденция за подобряване на финансовото състояние, посочи Юлиан Войнов.
Хубаво е, че имаме идеи за финансово оздравяване и разписани мерки как това да се случи./…/ Аз и колегите ми считаме, че това е една добра стъпка в правилната посока, защото не е тайна, че финансовото състояние на голяма част от българските общини е критично. Има някои, които ако по правилата бяха в бизнеса, трябваше да бъдат обявени в ликвидация, те са практически пред фалит.
Новите текстове за финансовото оздравяване на общините ще дисциплинират местните администрации, смята кметът на Плевен.
Според него създадените критерии ще изключат партийни пристрастия при подпомагането на общините с финансови проблеми.
Не считам, че трябва да отричаме нещо само защото имаме лоши практики от миналото. Крайно време е да се обърне тази тенденция, заяви категорично Георг Спартански.
Интервютата с Юлиан Войнов и с Георг Спартански можете да чуете от звуковите файлове.