Според говорителя на НАП Росен Бъчваров кампанията се е превърнала в хит. Той съобщи, че през тази седмица вече ще могат да се регистрират бележки и през колцентъра на агенцията, за да могат да се възползват и хората без достъп до интернет:
Касовата бележка е предимство за упражняване на правата на потребителя. Другата цел на кампанията разбира се е фискална. Но основният мотив е свързан с информирането на купувачите. Идеята се случва на много места по света, включително в ЕС.
Първата награда ще бъде изтеглена след месец, напомни Росен Бъчваров. Много важно условие е хората да се регистрират с действителните си лични данни, за да могат да получат евентуалната си награда. Бъчваров апелира потребителите да съхраняват регистрираните си касовите бележки до изтеглянето на наградите.
НАП няма скрити планове да профилира постъпилата информация с данъчни цели. Това е една изцяло прозрачна кампания, увери Росен Бъчваров.
Според Борис Гюров, доктор по социология, чисто инструментално планът на НАП ще успее. В краткосрочен аспект кампанията ще е успешна, но логиката се губи в призива да се плащат данъци заради евентуална лична печалба и чисто егоистични стимули, докато същинската идея на плащането на данъците е да се финансират определени публични сектори. Гюров нарече това вид подценяване на гражданствеността, защото по-лесно според него е да се обясни на хората, че чрез данъци се финансират определени публични блага.
При нас ценностната оценка да не се плащат данъци е много по-лесно допустима, заради ниската отчетност и усещането на хората, че с техните пари се извършва неясно финансиране, допълни Борис Гюров.
Извън фискалните ползи, кампанията за информираност е следствие на хазартната игра, а не обратното, отбеляза социологът.
Още по темата - в звуковите файлове.