Положително настроени сме към въвеждането на дисциплината "Гражданско образование". Но искаме МОН да обърне внимание и на реакцията, каквато вече имаше от страна на синдикални организации, защото предвиденото намаление на часовете по философия, в полза на часовете по гражданско образование, би коствало около 400 щатни работни места на преподаватели по философия.
Той обясни, че като структура и функция българският опит в областта на гражданското образование трябва да се вземе предвид, и допълни:
Проектът по същество унищожава философското образование, свеждайки го до формално присъствие. За сметка на това въвежда гражданското образование. А добрата българската традиция показва, че гражданското образование трябва да се надстроява като социално-практическа проекция над онова, което в областта на философското образование е било давано на българските ученици, но не и да го замества.
Преподавателят по философия във 9-а ФЕГ Теодора Тодорова се съгласи с мнението на проф. Стаматов и обясни, че наредба №2 от 2000 година оказва, че водеща роля за осъществяване на гражданското образование в училище имат предмети като философия, история и география:
Проблемът е, че в новата програмна рамка, представена от МОН, часовете по гражданско образование са взети от именно от предметен цикъл "Философия". Бяха предвидени философия да се преподава за 144 часа, география – за 162, а история – за 270. Именно от най-малкия хорариум се вземат всички часове за новия предмет. Това е притеснително, защото ще се изгуби възможността да се преподава критично мислене, ценностна система, справяне в критични ситуации. Часовете по философия, най-вероятно, ще станат допълващи. За 1 час седмично не може да се преподава качествено.
Да преподаваш философия и етика в днешната ситуация е трудна работа, каза преподавателят Лилия Желязкова, която работи в Латвия:
В Латвия в по-ранна възраст – от начален курс и прогимназия започва изграждането на гражданската култура. Като това става именно през предмета "Светска етика", който е избираема дисциплина за учениците от 1-4 клас и предмета "Социални знания" за тези от 5-9 клас, където етиката и знанията за обществото взаимно се допълват.
Не водим битка за едни часове, които ни осигуряват хляба, а за смисъла на реформата, която ще се извърши, допълниха участниците в разговора.
Целия разговор чуйте в звуковия файл.