Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Сопраното Нина Стемме в „Саломе” и „Електра” на Рихард Щраус – анатомия на женската деструктивност

БНР Новини
Нина Стемме
Снимка: ninastemme.com/Tanja Niemann

В последната събота на октомври – две едноактни опери от Рихард Щраус. Първо (и по ред на написване – 1905 г. ) ще чуете „Саломе”, опера изпълнена във Виена чак през 1918 година, поради скандалния си характер и теми-табу, които се засягат в нея, до този момент (1918 г.) е била забранена там. Дойче опер – Берлин, заедно с диригента Донълд Ръникълс ще звучат със запис от живо изпълнение от 2014 година, когато се честваха 150 години от рождението на Рихард Щраус. „Електра” (1908 г.) ще чуете с Виенската държавна опера, диригент – Мико Франк.

Много неща могат да обедният двете опери, но в тази съботна вечер към тях се добавя и още едно – солистка в главните и заглавни роли и в двете е сопраното Нина Стемме. За героинята Саломе казва: Саломе е жертва на лошата семейна среда. И още: Тя израства в едно безлюбовно семейство и е истинска жертва. Единственото й спасение е смъртта. Две опери изпълнени с много кръв, жестокост, безумие и ексцесии. Всички те идващи от жени. Два танца – в „Саломе” е само средство за постигане на целта, в „Електра” е резултат от постигането на целта. Саломе експериментира със своята женственост, не съвсем осъзната напълно, Електра се бори против своята женственост, като начин да отмъсти за смъртта на баща си, а и като реакция срещу бушуващата женственост на сладострастната си майка и безхарактерната си сестра, мечтаеща за брак и деца. Различни подходи към „женското“, но резултатът винаги е един и същ – смърт и разруха. До колко това се дължи на сюжетите от древногръцката митология, доколко можем да свържем деструктивното (както и автодеструктивното, които са вплетени в едно цяла и при Саломе, и при Електра) и в по-нови времена с женското начало зависи от нивото ни на политическа коректност.

Ето и пълният състав на изпълнителите в операта „Саломе”:
Дойче опер – Берлин
Донълд Ръникълс – диригент
Запис от Роял Албърт Хол, Лондон, 2014 г.

Солисти:
Буркхард Улрих, тенор – Ирод
Дорис Софел, мецосопран – Иродиада
Нина Стемме, сопран – Саломе
Самюел Юн, баритон – Йоан
Томас Блондел, тенор – Наработ
Ронита Милър, контраалт – Паж
Паул Кауфман, тенор – Първи евреин
Гидеон Попе, тенор – Втори евреин, роб
Йорг Шьорнер, тенор – Трети евреин
Клеменс Бибер, тенор – Четвърти евреин
Андрю Харис, бас – Пети евреин
Ноел Боули, тенор – Първи назарянин
Карлтън Форд, бас – Втори назарянин
Марко Миминка, бас – Първи войник
Тобиас Керер, баритон – Втори войник
Сет Карико, бас – Кападокиец

Ето и пълният състав на изпълнителите в операта „Електра”:
Виенска държавна опера
Мико Франк – диригент
Запис от месец април 2015 г.

Солисти:
Нина Стемме, сопран – Електра, дъщеря на Агамемнон
Рикарда Мербет, сопран – Хризотемида, нейна сестра
Анна Ларсон, контраалт – Клитемнестра, тяхна майка
Аура Тваротска, сопран – Прислужница, която придържа шлейфа на Клитемнестра
Томас Ебенстайн, тенор – Млад слуга
Маркус Пелц, бас – Възрастен слуга
Фалк Щрукман, баритон Орест, син на Агамемнон
Волфганг Банкл, бас – Възпитател на Орест
Норберт Ернст, тенор – Егист, любовник на Клитемнестра
Дона Елън, сопран – Надзирателка
Моника Бохинец, контраалт – Първа прислужница
Илсеяр Хайрулова, сопран – Втора прислужница
Улрике Хелзел, мецосопран – Трета прислужница
Каролин Уенбърн, сопран – Четвърта прислужница
Илдико Раймонди, сопран – Пета прислужница

31 октомври, от 20 часа

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна