Разговор с Орлин Анастасов за постановката в Лиеж, за сезона, който започва, срещата с българската публика през декември и сценичните партньорства - I част
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Разговор с Орлин Анастасов за постановката в Лиеж, за сезона, който започва, срещата с българската публика през декември и сценичните партньорства - II част
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Концерт на Орлин Анастасов и Никола Таков в зала „България” на 23.11.2010 г. с песни от Глинка, Даргомижски, Чайковски, Рахманинов, Мусоргски
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Спектакъл на Кралската опера на Валония в Лиеж. Диригент Паоло Аривабени, хормайстор Пиер Йодис. Спектакълът е копродукция на театъра в Монте Карло и този в Лиеж, режисьор Жан-Луи Гринда, сценография Изабел Партио-Пиери, костюми Тереза Акон. В постановката на операта в Монте Карло партията на Елвира е изпълнена от Светла Василева, а сега на премиeрата в Лиеж Да Силва е Орлин Анастасов.
Действието се развива през 1519 г.
Либретото е създадено по едноименната драма на Виктор Юго от Франческо Мария Пиаве. След успеха на „Набуко” и „Ломбардци” Верди получава поръчка за опера за театър „Ла Фениче”, Венеция. Заедно с Пиаве търсят подходящо либрето, като Пиаве предлага своя адаптация на „Кромуел”. Успехът на драмата на Юго „Ернани” събужда въображението на Верди и то най-вече „разкъсването между любовта и честта”. След известни колебания относно заглавието (имало е идея да бъда „Дон Руи Гомес де Силва”) и на кой глас, коя роля ще подхожда, в края на октомври гласовете и ролите са разпределени – Елвира (сопран), Ернани (контаалт), Дон Карлос (тенор), Да Силва (баритон). Либретото е одобрено от венецианската полиция и Верди веднага нанася промени - раздава ролите на гласовете, такива каквито ги знаем днес. Премиерата е на 9 март 1844 г. и операта веднага става много популярна. Първите изпълнители са Антонио Селва - Да Силва, Софи Льове - Елвира, Карло Гуаско - Ернани и Антонио Суперки - Дон Карлос. Поради възражения на Юго операта е представена в Париж след две години, но с друго заглавие и с промяна на имената на действащите лица. В Палермо е представена като „Елвира Арагонска”, в Месина като „Забраната или Венецианският корсар”. Но ако се вярва на статистиката през 1844 г. операта има премиери в 32 театъра, на следващата в 60, а през 1846 в 65. Броят на представленията не се уточнява, както и броят на следващи възстановки. „Ернани” е първата опера на Верди преведена на английски за кралския театър в Лондон още през 1845. На 13 април 1847 е представена и в Ню Йоирк. Това е най-известната опера на Верди, преди да бъде изместена от „Трубадур” след 1853 г. През 1904 г. „Ернани” е първата опера, на която е осъществен цялостен запис от HMV, Англия. Следващият е през 1930 г. за Колумбия. Сред най-известните записи на операта през годините са и тези с участието на няколко български оперни певци - Борис Христов (1957, 1968); Николай Гяуров и Райна Кабаиванска - 1969; Николай Гяуров (1983).
Действащи лица и изпълнители: Ернани - Густаво Порта, тенор - бивш благородник, в момента разбойник Елвира - Илейн Алварес, сопран, годеница на Да Силва, влюбена в Ернани Гомес да Силва - Орлин Анастасов, бас, испански благородник Дон Карлос - Лионел Лот, баритон, бъдещият Карл V, император на Свещената римска империя Джованна - Алексис Йерна, сопран, придворна дама на Елвира Дон Рикардо - Кармело де Диоса, тенор, оръженосец на Дон Карлос Яго - Алексей Горбачев, бас, оръженосец на Да Силва