Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Не се предвижда промяна в съдържанието на матурите от догодина, а само в организацията на изпитите. Промени ще има при националното външно оценяване след седми клас. Това каза за "Хоризонт“ в предаването "Неделя 150“ заместник-министърът на образованието Ваня Кастрева:
Оптимизиране на задачите по български език и математика в националното външно оценяване. Нашият основен мотив е убедеността ни, че при проверката на знанията и уменията на 7-класниците е важно практическото прилагане на знанието, а не извеждането на преден план на наизустени знания.
Тя обясни, че образованието е държавна отговорност и просветното министерство не може да постигне само поставените цели. Малко са парите, отпускани за образование. Не можем да говорим за обновяване на учебната среда или промяна на формата на външните оценявания без да разполагаме с необходимите средства:
Дуалното образование стартира. За да може то да се реализира, в системата на професионалното образование се прие промяна в Закона за професионалното образование. От тази година пилотно ще стартират две професии в професионални училища – машинен техник и технолог в хранително-вкусовата промишленост.
Не можем да имаме добро професионално образование, без да имаме добра база там, защото там се провеждат учебни практики. Навсякъде по света, където имаме добро професионално образование, в учебните лаборатории на учениците са последните постижения на науката. При нас изоставането е често с десетки години.
Тя обясни, че образователното министерство ще се справя с фиктивно записаните ученици в училищата с политиката за ефективен контрол чрез изненадващи проверки на място. Кастрева обясни, че на сайта на министерството могат да се подават сигнали за фиктивно обучаващи се ученици и допълни:
Аз съм удовлетворена от обстоятелството, че вече 5-годишните трябва да бъдат обхванати от системата на образованието. Предучилищната подготовка е основата, над която се гради отношението към институцията училище. Без местната власт и кметовете обаче не можем да гарантираме дали имаме 100%-ово обхващане на децата. Без Министерството на труда и социалната политика и Държавната агенция за закрила на детето ние трудно бихме провели каквито и да било политики, свързани с реинтегриране на децата в образователната система. Сътрудничеството с тези структури невинаги е достатъчно ефективно.