Кипър обяви за приватизация най-голямото си пристанище – в град Лимасол. Процедурата по раздържавяването му официално стартира с публикуването от правителството на поканата за изразяване на интерес от потенциалните инвеститори, срокът за което е до един месец.
Правителството на Кипър предоставя на бъдещите купувачи три потенциални възможности за приватизацията на стратегическото пристанище в Лимасол. Те са за търговска експлоатация на терминала за контейнери, на многофункционалния терминал, който включва пътническите съоръжения, както и за предоставянето на морски услуги. За трите лота ще бъдат сключени дългосрочни договори от 10 до 30 години. Целта на правителството е сделките да бъдат финализирани през първото тримесечие на 2016 г.
Пристанището в Лимасол, чието изграждане е започнало през 1971 г., е главната морска врата на острова. През него минават 100% от превоза на контейнери, близо половината от общия товарен поток и почти 80% от пътническия трафик. В дългосрочен план ролята на порта ще нараства, тъй като той ще предоставя подкрепа в операциите за добив на нефт и газ в изключителната икономеческа зона на страната.
Правителството на Кипър вижда приватизацията на важното пристанище като сериозна възможност за неговата модернизация и за значителен ръст на извършваните в него операции. В същото време новите инвестиции в икономическата инфраструктура ще допринесат за още по-ефективното използване на стратегическото местоположение на Кипър и за превръщането му в транзитен център за пристанищни услуги в Средиземноморието. Затова и проектът се оценява като стратегически за страната, който ще подпомогне икономическия й растеж.
Приватизационната програма, включваща пристанищата, електроснабдителната компания и държавния телеком на Кипър, бе договорена с тройката международни кредитори. Тя е част от структурните реформи, чието извършване е задължително условие в споразумението за отпускането на Кипър на спасителния заем от 10 млрд. евро от Европейския съюз и Международния валутен фонд. Бъдещата продажба на държавни активи предизвика неколкократно стачки и протести на работещите в трите дружества