Всъщност имиграцията е истинският проблем на Шенген и тя касае най-вече службите за сигурност, които са убедени, че с нея идва и радикалният ислям и тероризмът. Основните притегателни държави за имигрантите вече недоволстват заради наплива на чужденци, дори под сурдинка се сърдят на партньорите си по външните граници, че не ги пазят достатъчно добре. Другите пък по брега на Средиземноморието се оплакват, че цялата тежест пада на тях. Едните искат да затегнат граничния контрол, а другите да получат помощ при охраната на границите и справянето с наплива от хора. Възможна ли е реформа на Шенгенските правила? Не и според френският експерт по миграцията Ив Паскуо - директор на програмата по миграция и мобилност към Европейския политически център в Брюксел:
Държавите членки наистина отказват да променят Дъблинската система, въпреки, че тя не работи ефективно. Тази система трябва да бъде преразгледана и ако не се постигне нова договорка – дори трябва да бъде изоставена изобщо. Само, че това скоро няма да стане поради нежеланието на държавите. Вижда се и от дългосрочната програма на Еврокомисията – тя ясно е разбрала, че промяната в Шенген не е на дневен ред. От комисията казаха, че ще направят преоценка на Шенгенските разпоредби чак през 2016г.и след това ще прецени дали ще предложи промени.
Уж строгата Шенгенска система за сигурност не успя да предотврати радикализирането на европейки младежи от арабски произход и техните троансгранични пътешествия за джихад. Камино Мортера-Мартинес е анализатор по вътрешна сигурност, миграция и контратероризъм в Центъра за европейка реформа в Лондон. Дори тя обаче е резервирана към промени в европейските текстове:
Трябва много да внимаваме в реформите, които бихме направили в Шеген. Защото сега в няколко държави предстоят избори и там има популистки партии. Въпросът за свободното движение в Шенген е твърде чувствителен. Рискът от навлизането на терористи сред групите от бежанци е реален, разбира се. Но терористите ще намерят начини да дойдат така и иначе. Факт е, че Европа днес е мишена. И причината не е в миграционната криза а в това, че не можем да оправим кашата, която забъркахме в Сирия и Либия. Докато ЕС и НАТО нямат общ план какво да се прави, единственото което можем да правим е да си разпределяме бежанците на квоти и да разкриваме изнесени бежански центрове в Нигерия и на други места, например.Очевидно България и Румъния имат суверенното право да решат дали да се присъединят към Шенген или не. Това важи и за другите страни-членки, които участват в преговорите. Шенген е съставна част от отбранителната система на ЕС срещу потока от чуждестранни бойци. Дъжавите и правтелствени ръководители поискаха през февруари от нас, експертите, да кажем как да се подобри обмена на разузнавателна информация, за да се пресече този поток. Все още се работи по това. Независимо дали България и Румъния са членки на шенген или не, те членуват в ЕС и като такива знам, че работят в тясно сътрудничество с други държави-членки, с институции като Еврокомисията и Съвета, както и на ниво полицейски служби, за да подобрят граничния контрол. Системата не е съвършена, лидерите признаха, че може да се подобри. Полагаме усилия и България и Румъния са важна част от тях.
Камино Мортера-Мартинес не вярва, че този достъп до системите ще опази Европа от джихадисти:
Обмяната на разузнавателна информация чрез Шенгенската информационна система е доста неефективна, така или иначе. И дори да имахте пълен достъп, останалите държави членки просто не предоставят в пълна степен необходимите данни, което е жалко.
Самите Шенгенски страни-членки нямат доверие помежду си, смята Мартинес, а какво остава за България и Румъния:
Всичко, свързано с вътрешните работи в ЕС, се основава на взаимно доверие. Идеята е, че аз предоставям моята разузнавателна информация на европейския ми партньор, защото вярвам, че неговите структури за вътрешна сигурност са също толкова надеждни, колкото и моите. Освен това има и геополитически проблем, свързан с 2 проблемни държави до границите на България и Румъния, които вероятно също възпират ЕС да ускори тяхното присъединяване към Шенген. Но всичко първо трябва да започне с взаимното доверие между страните-членки.