Интервю на Валерия Николова с Павел Веснаков и Павел Васев
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Резултатът от конкурса на Националния филмов център (НФЦ), с който се разпределят субсидиите за българско кино, предизвика недоволство. Класираният на първо място от Националната художествена комисия (НХК) в категорията "Пълнометражен игрален дебют" - проектът "Спасителят в праха" на режисьора Павел Веснаков, беше "отрязан" от финансиране.
От екипа на дебютния проект обвиняват изпълнителния директор на Центъра Павел Васев, който според тях еднолично е взел това решение - да не даде парите за категория "Дебют".
Директорът аргументира решението си, заявявайки, че то се основава на думата на закона и сигнализира за неточности в сега действащата нормативна база, които залагат бомби със закъснител, когато се решава накъде ще поемат парите за българско кино. Двете страни имат готовност да се срещнат в съда.
Режисьорът Павел Веснаков заяви в предаването "Хоризонт до обед", че той не иска да влиза в личен конфликт с директора на НФЦ, но иска да се случи дебат:
НФЦ има доста сериозни изисквания, които трябва да бъдат покрити. Ние пишем сценария повече от година, вложили сме много средства и труд в този проект. Имаме копродуценти от чужбина. Когато получаваме резултатите и виждаме, че сме спечелили, разбираме, че няма да имаме финансираме. Това е проблем на цялостната културна политика на българското кино.
Не може да се отрязват парите на младите хора в България. Това е единственото нещо, за което искаме да се вдигне шум и да се случи дебат. Печелим конкурса и изведнъж се оказва, че няма да има пари за дебют. Аз съм съгласен това да го приема, ако ни бяха казали – няма да има средства за дебют, не кандидатствайте, не плащайте 460 лева. Чувствам се объркан и шокиран.
Директорът на НФЦ Павел Васев, заяви:
Аз изложих пред г-н Веснаков своите аргументи относно несъвършенствата в закона и Устройствения правилник на НФЦ. Ние мислим еднакво. Аз съм от 2 месеца на работа тука и съм учуден, че българските кинематографисти, които всяка година попадат в една и съща клопка, не са се опитали да отстранят несъвършенствата. Аз не искам да избягам от отговорността, която нося.
НХК не прие моето писмо, с което ги приканих да спазват закона. НХК е изборен орган и на нея е вменено правото да определи кои точно филми трябва да получат държавна помощ. Аз съм ги помолил във всяка една от категориите да определят кой от филмите трябва да бъде подкрепен от държавата чрез НФЦ, които трябва да се поместят в сумата от 5 милиона.