За България САЩ става все по-важен и все по-значим пазар през последните години както от гледна точка на българския износ, така и от гледна точка на инвестициите от САЩ. България увеличава износа си и на стоки, и на услуги през последните 5 години за американския пазар, като тяхната стойност през 2013-а и 2014-а година достига около 600 млн. лв. По отношение на услугите, България изнася един все по-нарастващ обем на услуги като основни пера са разработката на софтуер и аутсорсинга на бизнес услуги, каза старши икономистът в Института за пазарна икономика Десислава Николова в интервю за предаването „Конструкция“.
Николова определи като мит твърдението, че България не е конкурентоспособна и няма как да спечелим от освобождаване на търговията със САЩ: Това, което виждаме от конкурентоспособността на стоките, които в момента изнасяме за американския пазар е, че около ¾ от износа ни е силно конкурентоспособен, с много висок индекс на т.нар. сравнителни и конкурентни предимства, така че не може да се твърди, че България е неконкурентна. Постоянният ръст на износа ни показва, че българските износители успяват да навлязат на този пазар много успешно.
Друг мит, който Николова посочи, е евентуалният негативен ефект от премахването на митата върху българския износ: За около 50% от българския износ за американския пазар се налагат мита. В случая на около 40% от износа ни, тези мита са сериозни, над 2%, а за редица стоки са двуцифрени.
Съпоставянето между митническите тарифи и конкурентоспособността на българския износ показва, че стоките, които в момента се облагат с нулево мито и не подлежат на митническо облагане са с много нисък индекс на конкурентоспособност: Това се отнася и за машините, които изнасяме за американския пазар, и за електрическото и електронното оборудване. В същото време стоките, които подлежат на много високо митническо облагане, са с много висок индекс на конкурентоспособност, т.е. може да се предположи, че в момента, в който паднат митата във взаимната търговия, това ще помогне и на стоки, които са по-ниско конкурентни да навлязат на американския пазар.
Според нея може да се очаква непряк положителен ефект от освобождаването на търговията от мита.
Николова посочи, че подписването на Трансатлантическото споразумение за търговия би било полезно както за икономиката, така и за потребителите: Не би трябвало да се опасяваме, че след подписването на това споразумение изведнъж Европа ще бъде заляна с много вредни, тайни ГМО продукти. По отношение на ГМО продукти като цяло решението е в компетенциите на националните органи.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.