В неделната музикална вечер ще посетим престижния Бетовенов фестивал в Бон с два концерта от съвместния проект „Бетовеново пътешествие” на знаменития норвежки пианист Лейф Уве Андснес и Камерния оркестър „Малер”. Записите от 25 и 28 септември 2014 година са предоставени на БНР от Европейския съюз за радио и телевизия. Проектът „Бетовеново пътешествие” - изключително популярен в последните три години, започва през август 2011 с представяне на Първия клавирен концерт на Бетовен на фестивала в Стреза. За мен музиката на Бетовен е най-човечната и дълбоко духовна музика, създавана някога и се надявам да се присъедините към нас в едно пътуване с музикални открития, което обещава да е вълнуващо и просветляващо - с тези думи, отправени към почитателите му от цял свят, започва своето „Бетовеново пътешествие” Лейф Уве Андснес в своя официален сайт и обяснява, че в сърцето на този проект е неговият план да изпълни и запише петте клавирни концерта на Бетовен с музикантите от Малеровия оркестър в четиригодишен цикъл, който започва през 2012. Кулминацията на „Бетовеново пътешествие” е планирана за сезона 2014-2015, когато Андснес и Камерният оркестър „Малер” представиха и продължават да представят пълния Бетовенов цикъл в десетки световни зали. Студийните записи на петте клавирни концерта и Фантазията за пиано, хор и оркестър вече са факт, реализирани от Sony Classical. Слушателите на програма „Христо Ботев” обаче имат уникалната възможност да присъстват на презентацията на „Бетовеновото пътешествие” на Бетовеновия фестивал в Бон миналата есен. Двата концерта от Бон включват четири от клавирните концерти на Бетовен и две оркестрови творби на Стравински. Точно по същия начин са програмирани всички концертни изяви на Андснес от „Бетовеновото пътешествие”, вероятно вдъхновени от универсализма и мащабността в творчеството на Стравински и по-специално от знаменития му неокласицизъм.
Около година преди тази изява в Бон, британски критик на име Андрю Ларкин публикува възторжен отзив за концерт от същия проект, състоял се в Дъблин през ноември 2013. Ларкин сравнява проекта на Андснес с пътуване на рицар от Средновековието, дал свещен обет в името на важна кауза. След многобройни и доста рисковани приключения, срещи с добри феи, зли магьосници, двубои с дракони, крайната цел е най-малко героичен подвиг в името на прекрасна дама. В случая Андснес, придружаван от цял ансамбъл „верни оръженосци” от великолепния Камерен оркестър „Малер”, предприема дълго пътуване, разпределено между Европа, Азия и Северна Америка, като обетът е навсякъде да бъдат изпълнени петте клавирни концерта и Фантазията за пиано, хор и оркестър на Лудвиг ван Бетовен, а както подобава на истински смел рицар, пътуването е съпроводено от благородна кауза. Във всяка страна Андснес и музикантите от оркестъра изнасят представления за деца с увреден слух, за да им дадат възможност да изпитат изкуството на свиренето с всички свои сетива. Съчетаването на концертите на Бетовен с неокласически творби на Стравински критикът определя като много успешно програмиране на базата на интелигентен и провокативен контраст.
В записите от Бон са включени две творби на Игор Стравински. Първата е балетът „Аполон Мусагет”, създаден в Париж през 1928 година по либрето на композитора. Това е последният балет на Стравински, поставен от трупата на Дягилев. Премиерата е в парижкия театър на Сара Бернар на 12 юни 1928, а хореограф-постановчик е великият Джордж Баланчин (Георгий Баланчивадзе - син и брат на известни грузински композитори, един от най-знаменитите балетмайстори на ХХ век, получил образованието си в Санкт Петербург). В двете картини на „Аполон Мусагет” е въплътен митът за прекрасния древногръцки бог - Златокосия Аполон, покровител на изкуствата. От десетте музи - дъщери на върховния древногръцки бог Зевс и на богинята на паметта Мнемозина, в балета участват само три: Калиопа, Полихимния и Терпсихора. На финала Аполон изявява предпочитанията си към Терпсихора - музата на танца. Втората творба на Стравински е Базелският концерт за струнен оркестър, по-известен като Концерт в Ре. Творбата е написана по поръчка на швейцарския диригент и импресарио Паул Захер, основател на Базелския камерен оркестър, който специално за този състав поръчва нови творби на повече от десет значими композитори от ХХ век и осъществява световните им премиери в Базел. Такъв е случаят и с концерта на Стравински, поръчан за честването на 20-тата годишнина на Базелския камерен оркестър и композиран в Холивуд през 1946. Захер дирижира световната премиера на 27 януари 1947 в Базел, а през 1951 музиката е използвана за балет, поставен в Ню Йорк с хореография на Джеръм Робинс.
В музикалната вечер ще прозвучат и първите два клавирни концерта на Лудвиг ван Бетовен - в До мажор и в Си бемол мажор.
неделя, 3 май от 19.30 часа