Цигуларят Васко Василев е сред музикантите, спечелили популярност сред огромен брой почитатели на музиката в различните й измерения. Той е и най-младият концертмайстор в историята на Кралската опера „Ковънт Гардън” в Лондон. Когато заема своето място начело на оркестъра, е едва на 20 години. Свири на цигулка „Амати”, както и на „електрическа цигулка”, чийто звук се променя и обогатява по електронен път.
Зад всеки успял музикант стои поне един добър учител. При Васко Василев те са няколко. В началото е неговото музикално семейство. След това, на 10-годишна възраст получава държавна стипендия и заминава за Москва – в Централното музикално училище към Московската консерватория.
Първо имах прекрасен учител по цигулка – Трендафил Миланов, работеше в Музикалното училище в София – разказва известният музикант. – След него баща ми (цигулар) пое моето обучение. Бях частен ученик, двете ми баби също ми преподаваха. Едната беше учителка по български език и литература, другата – по биология. Майка ми, която е пианистка, акомпанираше моите изпълнения почти до 20-годишната ми възраст. Така че семейството има голяма роля в изграждането ми. Много дължа на Дина Шнайдерман, известната цигуларка. Тя ми даде първия шанс да изнеса голям концерт, в столичната зала „България”, и то с такъв великолепен музикант като нея и нейния оркестър. Скоро се видяхме, тя продължава да е мой много добър приятел. Първите години в Москва бяха посветени само на свирене и учене, на „построяване на апарат”, който да работи като суперкола. Няма какво да се лъжем – дори и музиката има технически аспекти, които трябва да се усвоят. На 16-17-годишна възраст заминах за Лондон, започнах да се срещам със страхотни артисти и да се уча от тях. Всъщност аз продължавам да го правя всеки ден. Има много талантливи хора, независимо дали са утвърдени имена, или дебютанти, от които можеш да вземеш по нещо.
Проектите на Васко Василев с група „Лауреат“, Ванеса Мей (чийто учител е) и др. се приемат като нестандартни за музикант с неговата биография. Но те са ценени от широката публика не по-малко от „праволинейните“ му класическите изпълнения. Освен концертмайстор, той е и творчески продуцент в Кралската опера. Благодарение на неговите идеи и усилия са осъществени редица необичайни за жанра проекти.
Аз специално се занимавам с това – нестандартните неща. Мисля, че се приемат добре. Трябва да се поглежда от нов ъгъл, иначе нашето изкуство ще изглежда старо. В момента работя върху 5-6 нови проекта. Току-що завърши огромно турне с програмата Cinema Concertos – 130 концерта с филмова музика. Подготвям огромен проект върху творчеството на Бах, върху оперни арии. Благодарен съм, че имам работа, която ми дава такива възможности. Много хора ще се съгласят, че да си чужденец в Лондон е много хубаво – космополитен град, хора от цял свят. Никога не съм се чувствал чужденец. Бих казал, че „Ковънт Гардън” е като мое семейство. Тази опера е приела Борис Христов, Гена Димитрова, Светла Василева. За мен е щастие, че съм част от българските таланти тук. И огромна чест да работя толкова години за тази високо професионална институция, даваща сцена на най-добрите световни артисти.