Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Директно от Метрополитън опера, Ню Йорк, операта „Кармен” на Жорж Бизе - събота, 7 март, от 20 часа

БНР Новини
Сцена от операта
Снимка: metopera.org
Операта „Кармен” на Бизе с Елина Гаранча в главната роля на сцената на МЕТ – слушателите ни могат да проследят спектакъла на живо точно 140 години след световната премиера на „Кармен“, която е била на 3 март 1875 г. в Париж. Нейният неуспех ранява дълбоко сърцето на композитора и той умира само след три месеца едва на 36 години, без да почувства дори малко от неувяхващата слава, в която блести повече от столетие неговият шедьовър.

Операта „Кармен“ на Бизе е шансът на мецосопраните да се появят също в главна роля и да изградят един от най-атрактивните и завладяващи оперната сцена характери – испанската циганка Кармен, въплъщение на страстния порив, необузданата свобода и темперамент, които не се спират и пред смъртта. Мецосопраното Елина Гаранча е родена в Рига, Латвия, в семейство на музиканти, нейната майка е певица и вокален педагог. След Латвийската музикална академия тя продължава обучението си във Виена и в САЩ. Първият й успех е на певчески конкурс в Хелзинки през 1999 г. , а пробивът към световната сцена е на Залцбургския фестивал през 2003, където участва в постановка на „Милосърдието на Тит“ на Моцарт под диригентството на Николаус Харнонкур. Получава покани от Виенската опера за Шарлота от „Вертер“ на Масне и Дорабела от „Така правят всички жени“ на Моцарт, после идва Париж, а през 2008 г. тя стъпва и на сцената на МЕТ в Ню Йорк в постановката на „Севилският бръснар“ на Росини, където пее виртуозната партия на Розина. През 2010 г. е ангажирана и за постановката на „Кармен“ на режисьора Ричард Еър.

Неин партньор в ролята на Дон Хозе ще бъде Йонгхуун Лий, който в последния момент замести немския тенор Йонас Кауфман.

Йонгхуун Лий е роден през 1973 г. в Сеул, Южна Корея, и там изучава оперно пеене. Днес той вече е бил на сцената на най-прочутите оперни театри по света и получава добри отзиви за ролите си на Манрико в „Трубадур“ на Верди, Каварадоси от „Тоска“ на Пучини, Канио от операта на Маскани „Селска чест“. Неговият дебют в МЕТ е през 2010 г. в ролята на Дон Карлос от едноменната опера на Верди, а на същата сцена в постановката на „Кармен“ от Бизе вече е участвал, но с други партньори, за ролята си на Дон Хозе получава и похвали от критиката.

Двете второстепенни роли на Микаела и Ескамилио се изпълняват от американското сопрано Ейлин Перец и унгарския бас Габор Бретц. Сопраното Ейлин Перец пее за първи път Микаела през този сезон в Метрополитен, преди това изпълнява ролята на сцената на  операта във Филаделфия. Известна е с постижението си като Виолета в „Травиата“ на Верди, с която се представя в Кралската опера, Ковънт гардън, Дойче опера Берлин и Държавната опера в Хамбург.

Габор Бретц е бил в ролята на Ескамилио на сцената на Миланската скала, на Операта в Мюнхен и на Операта в Будапеща, където той е роден. Последните му ангажименти там са в „Танхойзер“ и „Летящия холандец“ на Вагнер, „Електра“ на Щраус.

Диригент на спектакъла на „Кармен“ на Бизе, който ще можете да чуете на живо от Метрополитен, е французинът Луи Лангре. Първото му появяване на пулта на този световен оперен театър е през 2007 г. с операта на Глук „Ифигиения в Таврида“. По-късно дирижира и други постановки между които и „Бохеми“ на Пучини. Луи Лангре е музикален директор на Симфоничния оркестър на Синсинати и главен диригент на Камерата Залцбург.

Съдържание на операта „Кармен”
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна