Превантивната дейност по съоръженията и мостовете е едно много хубаво нещо, но въпросът е да има налични средства това да се прави регулярно. За съжаление, на по-голямата част от мостовите съоръжения в България не са правени превантивни ремонти, откакто са построени, каза председателят на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Лазар Лазаров в интервю за предаването "Преди всички".
Средствата за превантивен контрол не достигат. Дори и съоръженията, които АПИ пусна за ремонт през 2013-а година, бяха в предаварийно състояние и въпреки че АПИ повече от 10 години алармираше, че съоръженията се нуждаят от спешен ремонт, реално средства много трудно се намират и се работи на парче, а не масово да се направи една програма за превантивен ремонт, който ще излезе и по-евтино, но пак говорим за десетки милиони, добави той.
Инж. Лазаров беше категоричен, че ремонтите на виадуктите ще бъдат завършени тази година: Миналата година пак нямаше пари и реално тя беше почти нулева за тях, защото фирмите не можеха да се разплатят със доставчиците си, но тази година парите са заложени в бюджета, така че продължаваме по ремонта на левите платна и на трите виадукта. Говорим за 61-ви и 67-и километър на АМ "Тракия" и виадукта на АМ "Хемус". Успоредно с това са започнати и следващите няколко съоръжения, които са на 33-ти километър на АМ "Хемус", защото и те са в предаварийно състояние. Ремонт се прави и на големия виадукт на Елешница. Това лято ще има доста ремонти по пътните съоръжения, за което предварително се извиняваме на шофьорите.
Ремонти предстоят на по-стари съоръжения: Съоръженията край Червен бряг, Първомай. Много голямо желание имаме да направим и моста при Скобелево. Това са стари метални съоръжения, още от немско време. Ремонт ще има и на Писанец, Русенско. На много места мостовете ще бъдат ремонтирани. В момента съвместно с община Варна и МРРБ започнахме и проекта на Аспаруховия мост, което е уникално съоръжение, но там става въпрос за около 40 млн. лв. Там са поредица от съоръжения, 8 на брой, но за да могат да бъдат укрепени са необходими 40 млн.
Инж. Лазаров съобщи, че през 2012-а година, от промяната с няколко лева на дневната винетка за транзитно преминаващите автомобили, приходите са повече от 20 млн. на година. За сметка на това са намалени месечните и седмичните винетки, които се ползват масово от регионалния трафик: Това беше целта за идеята за въвеждането на ТОЛ системата за товарните автомобили, за да може реално приходите в държавния бюджет да станат такива, че ние да можем да си позволим да ремонтираме и да правим превантивни ремонти на съоръжения и пътни участъци.
Цялото интервю с инж. Лазар Лазаров и репортажа на Добромир Видев чуйте в звуковите файлове.