Ако тази система, която се предлага от вносителите на законопроекта, се реализира, то няма да може да бъде обезпечено ресурсното подпомагане на децата със специални потребности в много училища и детски градини, опасява се Калоян Дамянов – председател на Националната асоциация на ресурсните учители (НАРУ) и директор на Столичния ресурсен център.
Той съобщи, че децата със специални потребности у нас са около 15 хиляди, а в системата на образованието работят около 1 400 ресурсни учители.
Според Калоян Дамянов вносителите на законопроекта за училищното образование използват слабата информираност на обществото по темата и насаждат тезата, че едва ли не с промяната ще се осигури ресурсен учител за всяко дете.
В момента грижата е организирана на регионален принцип и дава възможност когато се направи скрининг на цялата област и се установи, че някъде не достигат специалисти, да има възможност да се пренасочват такива. Затова в момента всяко едно дете, независимо дали е в малко или голямо населено място, получава ресурсно подпомагане в училище, не в ресурсния център. Така че, предлаганите промени, според нас, ще създадат дезорганизация и което е по-важното – много деца ще останат без ресурсно подпомагане, каза директорът на Столичния ресурсен център.
Стоян Павлов, който е секретар на Националната асоциация на ресурсните учители и помощник-директор на Областния ресурсен център в Пазарджик, посочи слабите места на предложението за сформиране на екип от ресурсни учители във всяко учебно заведение:
В една малка община, където има две детски градини с по едно дете, едно училище с шест деца и едно начално училище с три деца това означава да има пет или шест екипа, 5-6 психолога, логопеда, рехабилитатора на слуха и говора. Да не говорим, че тълкуването на вносителите на законопроекта за това как малките общини ще си набавят специалисти, е „те ще си ги накупят от по-големите“.
Калоян Дамянов съобщи, че вече тече национална подписка срещу идеята за преструктуриране на ресурсните центрове.
В началото на февруари предстои среща на Националната асоциация на ресурсните учители и Комисията по образование в Народното събрание във връзка със създалата се ситуация. От Асоциацията обаче не са оптимисти за крайния резултат от нея.
Разговорът с Калоян Дамянов и Стоян Павлов, както и репортаж по темата от Русе, можете да чуете в звуковия файл.