Темата е много сложна и е важна за хората от цялата страна. Споразумението за тези 40 млн. лева ме правят оптимист. Надявам се по-голямата част от влаковете да бъдат възстановени. Колкото до общините, като основни административни единици, могат да вземат участие в решаването на проблемите, но не виждам как пряко това може да стане. Все пак има национална транспортна схема и няма как всяка една община да управлява самостоятелно, макар и частично, железниците на тяхна територия. По-скоро това си е работа на държавата. Единственото нещо, което всяка една община може да направи, е да заяви нуждите на гражданите си от този транспорт, както и от страна на бизнеса в района. Това може да стане в един диалог най-вече с Министерството на транспорта (МТ). Нужно е широко обсъждане и по опита на други страни, но и да се премисли как ще се случва всичко това във времето. Имайте предвид, че има железници, които се ползват от няколко века в Европа, но те са изцяло технологично обновени. У нас общините нямат капацитет да постигнат такова нещо. Затова е необходимо глобално решаване на проблемите от министерството, респ. от държавата или някакво обединение между общините и държавата. Така ще може да се работи. Налага се вече среща между Сдружението на общините и Министерство на транспорта и то с конкретни предложения от страна на държавата. Засега диалог няма, правомощия свързани с БДЖ нямаме. Надявам се всяка една община, съвместно с Комисията по транспорт в НС, да си направи заявките и ще видим след 1 февруари какво ще се случи реално. Може би след прехвърлянето на парите ще се види точно какъв бюджет има БДЖ и тогава ще се реши кои влакове ще бъдат спрени. Идеята, лансирана преди няколко дни за подмяна на влаковете с автобуси, може да се реализира, но всичко се свежда до финансиране. Ние не знаем ще може ли БДЖ да участва като бенифициент по европейски програми? Дори в нашата община (7-а по големина в България) не можем да си позволим да подменяме влаковите композиции. Тук говорим за десетки милиони, които са непосилни за всички. Трябва да се търсят нови идеи, но БДЖ трябва да изясни за себе си необходимостите си и да ги защитава. Аз вярвам, че МТ има такива данни, но е добре да се чуят и общините. След като се уточнят вече споменатите текущи действия, предполагам че ще получим от колегите информация за допуснатите щети след спирането на влаковете и заявка за среща с Министерство на транспорта за реален поглед върху визията на БДЖ за бъдещето.