Критичните участъци излиза, че са навсякъде в страната – Мездра, Пловдив, Габрово, Стара Загора. Засегнати са много райони от страната, каза секретарят на Федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа" Искра Иванова в интервю за предаването "12+3".
Спирането на тези т.нар. "нерентабилни влакове" ще доведе до невъзможност на много хора – студенти, ученици, работници, да отидат на работа. Дори и може би ще ги принуди да напуснат работните си места, защото за тях това е най-евтиният и удобен транспорт. Да не забравяме, че в момента е зима и независимо от това в какво състояние са пътническите превози в момента, железницата остава най-сигурният в лоши условия транспорт, добави тя.
Протестите, които се организират в засегнатите места, достатъчно красноречиво говорят, защото зад тях застават и общини и кметове, за това има ли нужда от тези влакове или не, коментира още Иванова.
Какво означава, че не достигат 40 млн. лв.? Това е обществен транспорт. Транспорт, който ползват обикновените хора. Можаха да се намерят 4 млрд. за КТБ, а не могат да се дадат необходимите 180 млн. субсидия за 2015-а година. Да не говорим, че не се правят никакви инвестиции в този обществен транспорт и по всичко личи, че железопътният транспорт не е приоритет на държавата, а трябва да бъде, каза Иванова и добави: Още с влизането в сила на новото разписание на влаковете, секторният съвет по железопътен транспорт внесохме декларация в НС, че железничарите са категорично против спирането на тези влакове. Това ще доведе и до съкращаването на толкова много персонал, защото никой не е помислил тези 1500 души къде ще отидат. Това са хора със специфични професии. Това е квалифициран персонал. Ние имаме и решение за подготовка на протестни и стачни действия. Трябва да се извърви пътят по Закона за уреждане на колективните трудови спорове.
Протестът на 17-и януари е подкрепен и от двата синдиката.
Петър Кичашки от Института за модерна политика посочи, че БДЖ е държавна кампания и следва да бъде един от проводниците на държавна политика: БДЖ не може да бъде фокусирана само около печалбите. Разбирам този аргумент, че тези линии са нерентабилни, но не го приемам в условията на една държавна компания. Ако БДЖ беше частна компания, която не изпълнява обществени функции, а се грижи за печалбата си, това щеше да е сравнително оправдано, но ситуацията не е такава. БДЖ трябва да изпълнява своите социални функции.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.