Ще организираме протести. Започнали сме подготовка – на 17-и януари в Горна Оряховица ще има по-голям митинг, който ще бъде съвместен на синдикати и граждани. Това заяви в предаването "Преди всички" Петър Бунев – председател на железничарския синдикат към КНСБ. Той добави: Прогнозирам и в Карлово, и Враца, и Мездра. Говорим за първите 38 влака. Ако се премине и следващата стъпка, бъдете сигурни, че сигурно ще пламне половин България, където ще останат без влакове.
По думите му междувременно ще текат и разговори с ръководството на БДЖ. Бунев, който в момента е в Габрово, каза, че може да даде предложение как може да се реши въпросът, така че хората да не пострадат.
Никой не приема това, което се случва. Днес заваля и сняг, тирове вече се обърнаха, блокираха пътя. Нека някои хора да си дадат сметка какво правят и заслужава ли си да откъснат областни градове. Ще продължаваме да търсим помощ от общините, защото те са хората, които ще бъдат най-пострадали, защото хората при тях ще ходят да се оплакват. /…/ Ако бяха дошли и бяха обсъдени нещата по-спокойно с тези граждани, може би нещата щяха да се подредят.
Миналата седмица синдикатите се срещнаха с ръководството на БДЖ. В тази връзка Бунев коментира: Ние ги обсъдихме нещата, но това вече беше факт – тези 38 влака спират. Аз също не мога да кажа, че сядайки там, аз мога да видя проблемите на хората навсякъде. По закон е – тези неща се пращат предварително, обсъждат се с общини, да видят как може да се направи, как е най-безболезненият начин, така че да не пострадат хората. И областни управи ще кажат, че никой не е обсъждал с тях – те са уведомени, но не е обсъдено.
Няма безболезнена реформа, но има реформа, направена така, че най-малко да пострадат хората, които и работят вътре, и ползват железницата, подчерта още Петър Бунев.
Вярвам, че ако има някой, който може да проведе реформа, то това е този екип, заяви бившият изпълнителен директор на БДЖ Йордан Недев.
От гледна точка на временното съществуване на предприятието най-вероятно има смисъл това, което се прави. Вярвам на изчисленията, които моите бивши колеги са провели. Но това дали решава всички проблеми – не, разбира се. Това е една мярка, която никога няма как да доведе до нещо по-добро. Тя води до спазване на някакви конкретни условия, които са конюнктурни, създадени са в момента, защото нещо друго някъде се е случило в политическата и икономическата система на държавата.
Това със съкращаването на влакове, които да повлекат след това съответния персонал, е едно логично поведение, особено като имаме предвид, че има влакове, които са меко казано нерентабилни. /.../ Трябва да се мине през някакво закриване на настоящите операции - нещо, което няма как да бъде възродено, и след това лека по лека да се изгради нещо, което да е стъпило на здрава основа.
Според Недев е разумно предложението да се промени структурата на финансиране на спрените регионални влакове, като общините да кандидатстват за субсидия от държавата и когато я спечелят, те да възлагат на БДЖ изпълнението на поръчката.
Функцията на БДЖ трябва да е социална, но тя изобщо не е такава от много време. Други интереси обслужват това дружество, да ги наречем най-общо политически. Всяко държавно предприятие е така. Във всяко държавно предприятие е заложен един много силен конфликт на интереси. Не може принципал да е държавата. Държавата не е юридическо лице. Държавата няма, формално казано, собственици. През трета ръка крайният клиент като нас и въобще гражданите на държавата са собственици на БДЖ, ако трябва да търсим релация между това кой дава парите и какво се случва с тях. Държавното дружество има мениджмънт, който очевидно не е собственик на предприятието, и принципал, който е министерство, който също не е собственик в чистия смисъл.
Недоволни от спирането на влаковете граждани ще протестират в Габрово. От града днес ще потеглят едва половината от композициите, движили се до вчера по линията Габрово – Царева ливада.