Реших да помогна на Лукaрски във формирането на икономически политики, които според мен ще бъдат полезни за това бизнес климатът в страната да стане по-добър както за местните, така и за чуждестранните инвеститори и да се върнем към годините, които всички помним, имам предвид 2002-2008-а, когато икономиката растеше средно с 5%.
В Министерството на икономиката ще има разделяне, освен разделянето на три. Агенцията за инвестиции най-вероятно ще отиде директно на подчинение на вицепремиера, който отговаря за икономиката. Агенцията за приватизация може също да се отдели и отново да отиде под управлението на вицепремиер, така че все още не е ясно точно какво ще стане. И в момента е време за оформяне на концепции, а не на конкретни мерки.
Министерството на икономиката ще се занимава със секторните политики, с координацията на външноикономическите политики и на работата на икономическите служби. Агенцията за държавни поръчки остава в министерството.
Каролев обясни и за какво ще настоява в икономически план:
Първото нещо, което искаме да прокараме, има 4-5 международни индекса, които са за цял свят, като например Индекс на конкурентоспособността, Индекс за леснота на правене на бизнес, където България е доста назад в класацията. Хубавото е, че там конкретно човек, като прочете къде България е назад, би трябвало да му е ясно къде да фокусира усилията си. И точно там ще фокусираме усилията. И едно от нещата, където България е доста назад, е прекалено бавната работа на администрацията и прекалено многото разрешителни и съгласувателни режими. Нещата, които аз ще предложа, не са откриване на Америка и са приложени в другите страни. Освен това има изключително много спирачки пред създаването на нов бизнес.
Владимир Каролев коментира и справянето с монополите у нас:
Монополите по цял свят са регулирани, проблемът е, че в България регулацията е погрешна. Например, при доставката на ток или вода там, където има естествен монопол, винаги се регулира нормата на възвръщаемост. Само че в държавите с правилна регулация, когато една държава намалява разходите си, част от тези спестявания остават като възнаграждения за този, който е я осигурил, а в България ДКЕВР всяка година, като види повишаване на ефективността, целият положителен резултат го присвоява. Това лишава фирмите от стимул за повишаване на ефективността.
Финансовият анализатор даде и прогнозата си за икономиката на България за догодина:
Аз съм умерен оптимист. Първо, излязоха резултатите от Националния статистически институт за първите 9 месеца и виждаме икономическия растеж, който е около 1,5%, и виждаме за първи път от 2008-а година доста значимо увеличаване на заетостта – близо 60 хиляди нови работни места, виждаме увеличаване на спестяванията и от там - на инвестициите. Освен това България винаги е била зависима от експортните си пазари, слава Богу, германският локомотив не забоксува, така че по линия на основните ни експортни партньори, които са Западна Европа и Турция, не виждам проблеми и от там българският износ ще расте. И ако бъдат направени някои от промените, за които говорих, опростяване на бизнес средата, стартиране наново на приватизацията и концесионирането, по линия на която - директни чуждестранни инвестиции, България може да е приятна изненада и догодина планирания икономически растеж да е по-висок.
Владимир Каролев коментира и идеята за обявяване на цесиите, свързани с КТБ, за недействителни:
Не мисля, че каквото и да е нещо със задна дата е добра идея, но това е чисто правно решение.
Интервюто с Владимир Каролев може да чуете в звуковия файл.