Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Катя Михайлова: ГИСДИ е подала 11 сигнала за непубликувани оферти на медии за предизборната кампания

Снимка: БТА

Централната и регионалните избирателни комисии тълкуват като пожелателен законовия срок за публикуване на тарифите на медиите за платени изяви в предизборната кампания, заяви Катя Михайлова от Гражданската инициатива за свободни и демократични избори (ГИСДИ) в интервю за предаването "Преди всички".

Искаме да въведем по-равна основа за старт на всички медии в предизборната кампания, защото медия, която не изпълнява първото и най-елементарно изискване на Изборния кодекс – да публикува офертата си в законово указания срок, няма право да получава пари от медийните пакети, добави Михайлова.

РИК започна да изпълнява своето задължение по Изборен кодекс и съответно да контролира медиите. Започнахме да ги караме да контролират медиите тъкмо чрез проверки и дали медиите са публикували своите оферти. Всъщност работата на ЦИК и РИК-овете тъкмо по това правило е те да направят медийна извадка или да проверят всички съществуващи в България медии, което е невъзможно, да проверят имат ли оферти на техните страници към законово споменатия срок, или няма, и ако не видят оферти, в случая до 25-и август 2014-а година, то ЦИК и РИК имат право да  издават такива указания. Ние подадохме сигнали до 11 Регионални избирателни комисии. Предстои да подадем и до останалите до 31. От подадените 11 сигнала, само на 4 имаме отговор. Сигналите са подадени на 28-и август, очаквахме отговори до 24 часа. След като РИК получи сигнал за непубликувана оферта на страницата на дадена медия, РИК трябва да извърши съответната проверка на медията и да вземе решение да публикува решението си на интернет страницата си, паралелно с това да публикува подадения сигнал в регистъра на жалби и сигнали отново в своята интернет страница и да уведоми подателя на сигнала за решението по този сигнал. Почти това успяха да направят тези 4 РИК-ове, обясни още Михайлова.

Тя добави, че досега само от РИК са се отзовали на жалбите на ГИЗДИ. По думите й от националните медии само две не са публикували офертите си. Едната от тях е вестник "Телеграф", който обаче няма собствен интернет сайт, но може да публикува на колегиален сайт:

Националното радио наблюдаваме 6 единици, от които само 2 нямат оферти. Телевизия – 8 единици, само 2 нямат оферти. Онлайн медии – 24, само 7 към 25-и август нямат оферти. Една много голяма справяемост.

Не може да сме сигурни, че всички медии категорично ще публикуват платеното съдържание, ще го обозначат като платено и ще изпълнят всички задължения, които произхождат от публикуването и разпространяването на платена информация. На миналата кампания имаше определени пропуски. В момента имаме преференциално гласуване и на практика всеки един кандидат може да води мажоритарна кампания. Много ми е любопитно ще видим ли договори на страниците на медиите, включени с индивидуални кандидати, каза още тя.

Цялото интервю на Силвия Великова с Катя Михайлова чуйте от звуковия файл.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени