За да се справим с това трябва да имаме върховенство на закона, ясни процедури и правила, които да не позволяват това да се случва. Трябва категорично да се осъди това нещо и този, който се опитва да използва такива методи и механизми, по един или друг начин, да не получава нито обществено внимание, нито доверие. Създаваме сами една такава гнусна ситуация в страната, която не помага на никой. Тровим собственото си общество по този начин, добави Йовчев.
Министърът коментира и подслушванията, за които ГЕРБ сигнализира ЕК: Аз съм най-неподходящия човек, към който трябва да се адресира такъв въпрос. От август миналата година министърът на вътрешните работи няма никакъв достъп до информация за това кой се подслушва и МВР няма възможности да подслушва. Ако е имало такова нещо, то е направено съгласно закона. Три неща са важни, когато говорим за СРС-та. На първо място – трябва да се спазва изцяло закона. На второ място – информацията, която е придобита, да не се използва за нищо друго, освен за целите за разследването на престъплението. На трето място - да се прави всичко възможно така, че да няма нерегламентиран достъп до тази информация. Всички тези опити едва ли не да се създаде някакъв скандал и той да се изнесе в Европа, също е достатъчно непочтено. Това ще нарани България и обществото.
Според Йовчев изнасянето на скандала с подслушванията в Европа ГЕРБ ще постигне това, което е постигнала последната окупация на университета.
По отношение на предложените промени в ДАНС, министърът коментира: От гледна точка на това какъв е смисълът от прехвърлянето на ГДБОП в ДАНС – има няколко ефекта. /…./Ако трябва да ги подредим на първо място мога да сложа това, че ще имаме силен ефект по отношение на тероризма и радикалния екстремизъм, на второ място – противодействие на корупцията и на трето място – тежките финансови престъпления, които застрашават страната. Надявам се, че за ГДБОП в този вид, в който е било няма да говорим повече. Ние сме прехвърлили функции към ДАНС, каквито трябва да бъдат и сме прехвърлили експерти, които могат да отговорят на тези изисквания, а организацията на работа в ДАНС трябва да бъде различна.
Повече полицейски акции без заповед и със спорен ефект няма да има, заяви министърът. Той обяви, че резулатите от анализа на спецакциите по време на мандата на предшественика му Цветан Цветанов ще бъдат изпратени утре на парламентарната комисия по вътрешна сигурност и обществен ред: Трябва да се разследва има ли документи. Ако има документи и на основата на тези документи има разпореждане на прокуратурата или има данни, които налагат да се приложи сила и помощни средства- то тогава всичко е наред. За около 700 случая има посочени основания и мотиви в заповедите. Но за останалите малко над 700 – няма. А за 200 от тези 700 въобще няма документи. Това повече не може да продължава в МВР.
За задържането на Бисер Миланов – Петното, министърът каза: Бисер Миланов беше в компанията на 10 души, от които някои бяха криминално проявени и за които имаше информация, че с него са в такава посока, че са склонни да предизвикат насилие и безредици. В тези случаи, когато считаме, че може да се окаже съпротива и нарушение на обществения ред, имаме всички основания да се използва сила и помощни средства.
Министърът каза, че приоритет за него остава битовата престъпност и финансовите престъпления срещу бюджета.
Йовчев обясни, че загражденията около парламента може да бъдат премахнати скоро, ако няма заплаха за сградата и депутатите. До тогава обаче загражденията остават: Това, че няма нормалност се дължи на това, че все още има, включително и политически сили, които работят целенасочено, за да има напрежение около парламента.
Министърът призна, че има писмо от еврокомисаря Сесилия Малмстрьом за това, че България не допуска свободно влизане на емигранти: До момента няма пряка заплаха от санкции, но има писмо от комисаря Малмстрьом, в което има критики в три насоки. Първата е, че ние не осигуряваме достъп до територия на бежанци, които искат да преминат през държавна граница. Мисля, че имаме сериозни аргументи. Първото, което е, че Турция е трета свободна страна и задълженията за допускане на територията на бежанци са на Турция и на съседните на Сирия страни. България няма пряко такива задължения. Второто, което е много сериозен аргумент е, че в момента по-малко от 50% от нелегално пресичащите българската граница, могат да се определят като бежанци. Има лица, които подозираме, че са свързани с терористични и екстремистки групи, както и такива, които са извършили изключително тежки престъпления. Не на последно място - преминаването на българската граница нелегално е престъпление според българските закони. Втората тема, за която ни критикуват са условията за бежанците в България. Ние имаме близо 4000 нови разкрити места. В Харманли вече има добри условия. До два месеца и половина ще има и в София добри условия. Имаме и сме подготвени от началото на февруари ще започнем да ги храним. От април ще има осигурено навсякъде медицинско обслужване. Мисля, че няма да има аргументи в тази посока. Третата точка, по която ни критикуват е, че все още не успяваме много бързо да извършим регистрацията и обработването на документите на тези, които кандидатстват за убежище. 2011- а година 550 са решенията на Агенцията за бежанците. 2012-а са 609. За 2013-а са 2800. Януари месец 2014 ще достигнем близо 800. Променена е организацията, закупени са машини, свързани с регистрацията. Парите от Европа ще се използват за подобряване на условията за бежанците.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.