В минутите, посветени на българския оперен театър, припомняме разговора с проф. Павел Герджиков, посветен на забележителния български баритон Стоян Попов.На снимката: Стоян Попов – Набуко в операта „Набуко” от Джузепе Верди
Снимка: личен архив
Неделният следобед ще започне с изпълнение на Росини – увертюра към операта „Синьор Брускино”, изпълнение на СО на NBC под палката на Артуро Тосканини. Пълната колекция със записи на великия Maestro furioso излиза на пазара с марката на Sony – едно монументално и изключително ценно преиздание на изпълненията на легендарния италианец, регистрирани както в Миланската Скала през 1921, така и с Нюйоркската филхармония от 1926 до 1936, с Филаделфия oркестра през 1941-42 и, разбира се, с оркестъра на NBC между 1937 и 1954. Кой би могъл да помисли в онези далечни години, че след толкова десетилетия – в разгара на новия ХХI век изпълненията на Тосканини ще звучат толкова убедително, толкова безапелационно, толкова пленително и вълнуващо... Сред новите издания на стари, забележителни интерпретации, на които трябва да обърнете специално внимание според френското издание „Диапазон”, са: „Густав Леонхардт свири Бах”; „Виртуозна музика за цигулка от ХVIII век” с Музика Антиква – Кьолн; прочута регистрация на „Силата на съдбата” под палката на Джеймс Ливайн с участието на Леонтин Прайс, Пласидо Доминго, Шерил Милнс и Фиоренца Косото; и Шест струнни квартета на Моцарт, изпълнени от Квартет Талих. А музиката, която бихте взели със себе си на самотен остров, за да потъвате в очарованието й отново, и отново, без никакви препятствия, е на Йохан Себастиан Бах – Кантата № 21 „Въздишки, сълзи” със солисти, Колегиум Вокале – Гент и Кралската капела, дирижирани от Филип Херевеге, издание на Harmonia Mundi от януари 1990.
От вълшебния свят на звукозаписа ще се пренесем в реалността на концертния живот на един от престижните европейски фестивали от последните десетилетия – в Шветцинген, който се провежда всяка година през май и юни в Германия. Основан е през 1952 от Южногерманската корпорация за радиоразпръскване. Мястото е 250-годишен замък с великолепен парк – замъка Шветцинген, който се намира близо до прочутия университетски град Хайделберг, а главната зала е тази на Дворцовия театър. Днес организатор е Югозападното радио на Германия, което осигурява внушителен брой концерти и театрални представления. Една от характеристиките на фестивала са световните премиери на нови опери, както и преоткриването на творби от минали векове, които се изпълняват на инструменти от епохата. Ще представим камерен рецитал, състоял се в Театър Рококо в Шветцинген на 2 юни миналата година, с участието на цигуларката Патриция Копачинская и пианиста Фазил Сай. Вероятно името на последния – турски пианист и композитор, роден през 1970 година в Анкара, е вече добре познато на меломаните. Той получава дипломата си в Германия през 1991 и още от началото на 90-те печели престижни европейски и американски награди. Освен интензивната концертна дейност, Фазил Сай е автор на оратории, клавирни концерти, камерни пиеси, песни. Сред известните му творби са „Нацизмът” и „Реквием за Метин Алтиок”. Оркестровата му пиеса „Алберт Айнщайн” е поръчана от СО на Цюрих, а балетът „Патара” е поръчка на Виенския Моцартов комитет специално за честванията на 250-годишнината от рождението на Моцарт. Фазил Сай е свирил с най-престижните световни оркестри, сред които Нюйоркската, Израелската, Чешката филхармонии Берлинските и Детройските симфоници, Националния оркестър на Франция. През 2007 Сай беше член на журито на джаз-фестивала в Монтрьо.
Неговата партньорка – цигуларката Патриция Копачинская е родена в Молдова, в семейство на музиканти. Учила е във Виена и Берн. През 2000 година печели конкурса „Шеринг” в Мексико, а през 2002 – престижна швейцарска награда за млади музиканти, която й дава възможност да свири с Виенската филхармония и Марис Янсонс на фестивала в Люцерн. През 2011 Копачинская бе отличена със „Златен лък” от музикалния фестивал в Майринген за принос към изпълнителското изкуство. През 2012 тя стана лауреат на наградата Преториус за музикално новаторство. Нейният запис на цигулковия концерт на Бетовен, осъществен с Orchestre des Champs-Elysées и диригента Филип Херевеге, спечели наградата на BBC Music Magazine за 2012, а записът на рецитал с Фазил Сай от 2008 на бетовеновата Кройцерова соната, както и творби на Равел, Барток и Сай бе отличен от ЕХО-Класик. Последният й диск – „Рапсодия”, е селекция от творби, изследващи корените на творчеството на Джордже Енеску в румънския и молдовския фолклор и беше включен в Избора на редакторите на „Грамофон” през 2010. Този сезон Патриция записва цигулковите концерти на Барток и Лигети, както и творбата на Петер Йотвьош „Седем” под палката на автора. Освен това Патриция Копачинская е посланик на добра воля, подкрепящ благотворителни проекти в помощ на децата на Молдова.
Рециталът й с Фазил Сай на фестивала в Шветцинген е фактически представяне на живо на техния диск от 2008: Кройцеровата на Бетовен, Румънски танци на Барток, Втората Соната на Равел и няколко биса, сред които забавна адаптация на „Фюр Елизе” и атрактивния Раг-Гидон-Тайм от Гия Канчели, посветен на Гидон Кремер. Трябва да призная, че изпълнението, особено това на цигуларката, никак не ме впечатли – явно 2 юни 2011 не е била нейната вечер, затова пък пианистът е доста добър. Ще прозвучи неговата авторска Соната за цигулка и пиано, опус 7 в пет части, която удивително напомня българска класика от втората половина на ХХ век – най-вече творчеството на Панчо Владигеров и Петър Христосков. Встъпителната Меланхолия вероятно носи влияния от Дебюси, следват Гротеска с екзотични хиатуси, Перпетуум Мобиле, Анданте и отново Меланхолия. Разнообразните стилови влияния можем да отдадем на младостта на автора – все пак тази соната е едва седмият му официален опус.
неделя, 22 юли, от 14.00 часа
По публикацията работи: Цветана Тончева
Последвайте ни и в
Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!