Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Капан ли е летуването на кредит

Снимка: Анелия Кръндева
Богомил Николов, председател на асоциация „Активни потребители” сподели в „Нашият ден”:
„В много западни държавни е разпространено да се дават премии от фирмите точно в началото на отпускарския сезон. Това не е практика, установена от правителството, това е практика на бизнеса. У нас това се случва твърде рядко, затова кредитът е единствена възможност за почивката на голяма част от хората.
Дали това е добра възможност или е потребителски капан зависи от условията на кредита. Ясно е, че човек който си разполага бюджета месец за месец, трябва да се лиши от обичаен разход, за да почива. Не трябва да забравяме един принцип при кредитирането. Колкото е по-малка сумата на кредита, толкова по-тежки са условията. Обикновено при потребителските кредити лихвите са по-високи. Винаги трябва да се интересуваме колко в крайна сметка ще платим и заслужава ли си. Банките вече са задължени да представят на потребителя т.нар. годишен процент на разходите, който съдържа не само лихвата по кредита, но и всички останали такси за плащане. Всеки сам трябва да преценява за себе си. Важното е тази преценка да бъде разумна и добре информирана, а не подвластна на емоция.
Не банковите кредитни институции са по-склонни да отпускат кредити за почивка, но те не са много по-различни от банковите условия. Най-важното си остава човек да не взима импулсивно решение, защото в капан се попада точно тогава. Винаги ще има търговци, които няма да ни казват всичко. Ние трябва да се научим да го изискваме. Годишният процент на разходите (ГПР) е нещо, което всеки потребител трябва да знае преди да се ангажира с кредит под каквато и да е форма. Трябва всеки кредитор да ви предостави т.нар. стандартен европейски формуляр. В тази таблица трябва да се съдържат всички параметри, вкл. и ГПР. Така най-лесно потребителят сравнява офертите на различните банки или финансови институции.
Всеки трябва да знае и друго – законът ни дава право да се откажем от договора в 14-дневен срок без да дължим нищо. И още – капаро при всички случаи се връща, независимо дали ползвате услугата или не. Всяко друго решение е нарушение и трябва да сезирате Комисията за защита на потребителите.”
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени