Тази сутрин, в 9 часа италианско време започна изправянето на потъналия круизен кораб “Коста Конкордия”. То протича според предначетаната програма и би трябвало да приключи тази вечер.
Корабът крушира на 13 януари миналата година край остров Джилио в Тосканския архипелаг с 4229 души на борда, от които загинаха 32-ма. Операцията е колосална, уникална и сложна, тъй като се отнася за най-големия по водоизместимост пътнически кораб в света.
Над 3 часа продължи първият етап по изправянето с отделяне десния борд на 290-метровия плавателен съд от скалата, върху която той лежеше. Бордът се оказва силно повреден и цялостното му състояние ще се изясни след пълното изправяне на лайнера. То се реализира чрез 36 стоманени въжета и хидравлични устройства, а задържането на повърхността е посредством специални контейнери. Килът на кораба с пробойна от 70 метра, ще се опре на 6 подводни платформи и нарочно построено желязно дъно. Операцията се осъществява чрез италианско-американска технология, наблюдава се чрез подводни видеокамери и се ръководи от специализиран екип от брега. Началникът на Гражданска защита Франко Габриели заяви, че няма замърсяване на водите, но е възможно течности от кораба да се влеят в морето, за което има пълна готовност за обезвреждане. Все още не са открити телата на двама от общо 32-мата загинали.
Обмисля се в кое пристанище да бъде демонтиран “Коста Конкордия”. Възможно е това да стане освен в Италия, но и в Турция, където тази процедура е по-евтина.