В дискусиите смесваме делегираните бюджети и финансирането по единен стандарт. Делегираният бюджет е правото на училището само да управлява финансите си, а това как се изчислява формулата за бюджета няма никакво отношение, докато финансирането по единен стандарт ни казва, че то става на база на учени. От там идва проблемът, от формулата, по която училищата в момента получават бюджетите си. Това обясни Боян Захариев от Институт "Отворено общество" в интервю за предаването "Хоризонт до обед".
Този модел икономически може да има много лоши последствия, както и при финансирането на базата на успех, училищата започват да търсят ученици, с които могат да регистрират напредък, за да получат повече пари, опитват се да игнорирарт другите ученици. Мисля, че каквито и да е било автоматични механизми, които се базират на някакви резултати на учениците, не създават добри икономически стимули. От друга страна, правейки разликата между делегиран бюджет и финансиране по единен стандарт, делегираните бюджети според мен като цяло не са създали големи проблеми. Напротив, те дават възможност директорът всяка година да си планира не месец за месец, както беше преди и така директорите могат да планират. Но от там нататък финансирането само на базата на ученик не е добра идея, добави той.
Добавената стойност към делегираните бюджети няма да може да бъде направено като дизайн, защото е изключително трудно. Второ – ще има негативни резултати, а иначе пренасочването на пари към по-малките училища и слагането на някакви добавки в бюджетите, които могат да бъдат на ученик или чрез допълнителна обща сума. И двата подхода съществуват, но не са достатъчно справедливи и основният проблем е общата недофинансираност на училищното образование, каза Боян Захариев.
Самуел Шейнин от Съюз на работодателите в системата на народната просвета заяви: Делегираните бюджети са най-добрият подход към момента. Не казвам, че е идеалният, винаги има какво да се усъвършенства.
Според Шейнин увеличението на заплатите на учителите трябва да зависи от резултатите на учениците.
Първата задача на държавата е да осигури нормален учебен процес във всички училища. Действително, за съжаление, през последните няколко години се наблюдава една тенденция към намаляване на средствата в училищата. Една от причините е, че броят на учениците в над 90% от нашите училища всяка изминала година намалява по обясними причини. Второ – от миналата година досега издръжката в над 90% в училищата, даже в големите, е намаляла, при условие че има инфлация и много други проблеми, обясни Шейнин.
Повече по темата чуйте в звуковия файл.