Подкрепям предложението на политици да се вземе едно по-радикално решение за подпомагане на взаимоотношенията между производители, търговци и потребители. Абсолютно е наложително да се приемат закони, които да уреждат тези отношения.
Това каза председателят на Асоциацията на българските винари Димитрин Вичев в интервю за предаването „Преди всички” по Хоризонт. Според българските производители, нелоялните търговски практики на големите вериги довеждат до фалит производителите:
Свидетел съм как през всички тези години търговските вериги порастваха, а с тяхното порастване започваше и една конкурентна, силна, ожесточена битка между новите играчи на пазара, която в края на краищата се отразяваше и върху производителите, за да се стигне до положение да не можем равноправно да договаряме условията. Търговските вериги се възползваха от господстващото си положение на пазара
Той сподели, че представяйки се за голям инвеститор търговските вериги са получавали евтини парцели от общините, за да построят магазините си, но средствата за изграждането им са осигурени от производителите:
Една от най-големите търговски вериги за хранителни стоки в България иска между 1000 и 2000 лева от всеки свой доставчик на стоки за всеки новооткрит магазин. В арогантността си те стигнаха до положение да искат за ремонти на своите магазини - да речем да променят вътрешния дизайн на своите рафтове, на каси - отново от производителите между 350 и 700 лева.
Вичев даде като положителен пример Унгария, където има закон, че веригите не могат да продават стока на загуба и Великобритания, където има финансов омбудсман.
Според директора на Сдружението за модерна търговия Йордан Матеев проблемът на е в търговските вериги, а в лошата бизнес-среда у нас. Той отхвърли обвиненията, че хипермаркетите извиват ръцете на производителите:
Става дума за различни бизнес модели, става дума за различни практики, компаниите са от различни страни. Може ли сега да кажа, че всички български производители са неконкурентноспособни, или да кажа, че българските производители не са лоялен партньор на българските вериги. Не мога да го кажа това нещо. В същото време една малка част от българските производители си позволяват да генерализират за един пазар, в който търговските вериги държат едва една трета.
Не е вярно, че в Европа се регулират специално отношенията между веригите хранителни магазини и производителите, категоричен бе той и изтъкна, че ако някъде хипермаркети не работят в почивните дни, това е решение на самите вериги. Според него проблемите на веригите у нас са започнали с идването на Световната финансова криза и се дължат на лошия бизнес климат.
Разговора на Веселина Миланова с Йордан Матеев и Димитрин Вичев можете да чуете от звуковия файл.