България подписа два големи търговски договора за износ на слънчогледово олио и на вино за Китай. До края на годината водещи български компании ще изнесат олио за един милион и 200 хиляди евро и вино за 500 хиляди евро.
Процентът на присъствие на страната ни на китайския пазар за хранителни продукти се увеличава. Експортът ни само за миналата година бележи ръст с близо 90 на сто за Китай и с 27% за останалите държави от Далечния изток, съобщи Диана Найденова от икономическото министерство.
Вносът на селскостопанска и хранителна продукция в Китай за последните години се увеличава и тенденциите показват, че през следващите години страната ще се оформи като най-големият и доходоносен пазар на хранителни продукти в световен мащаб. Според Найденова е много важно, че България вече е на него чрез износа на царевица и люцерна:
Още през миналата година започнаха процедури за одобряване и сертифициране на вноса в Китай на различни хранителни продукти от България - основно царевица и люцерна, месо и месни продукти, риба и рибни продукти и мляко и млечни продукти. Одобряването от страна на китайските ветеринарни и фитосанитарни органи и на тези продукти ще доведе до увеличаване на българския износ за Китай.
Договорите за износ на слънчогледово олио и вина също доказват интереса към хранителната индустрия, има и нови конкретни заявки за контракти за българско вино, отбелязва Диана Найденова:
Подчертаваме възможността за износ на български вина, тъй като Китай в момента е най-големият пазар на алкохолни напитки и се превръща във водещ консуматор на вина в предстоящите години.
Бързото развитие на индустрията превърна Китай във водещ търговски партньор за Евросъюза, а за България е втората експортна дестинация извън общността след Турция.
Съществуват традиционни за България стоки, с които тя е известна на пазарите в азиатските страни и Китай, които могат да присъстват много по-осезаемо - продукти на основата на етерични масла и особено розовото масло, но също така и продукти на машиностроенето и електротехниката, каза Найденова.