Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ал. Кашъмов: Един референдум може да бъде висша форма на демокрация или на манипулация

Снимка: БГНЕС

Много от неправителствените организации се интересуват от документите за АЕЦ "Белене" в кашоните. Ясно е, че един референдум може да бъде висша форма на демокрация или висша форма на манипулация. Кое от двете е един референдум, се определя единствено от това дали гражданинът отива да гласува информиран или не. В този смисъл малко е странен референдумът по най-непрозрачната тема за последните 8 години в България – АЕЦ "Белене". Това каза ръководителят на правния екип на програма "Достъп до информация" Александър Кашъмов в предаването "12+3".

Множеството са делата за АЕЦ "Белене". Това са дела за законност на централата още от 2004-а година, но също така и много дела за достъп до информация. Някои от тези документи, до които се искаше достъп, бяха елементарни като решението за положителна оценка на въздействието около околната среда. В много други документи се оказа, че според самото МИЕТ не се съхраняваше до момента информация за АЕЦ "Белене", каза Кашъмов.

По отношение на обяснението на министър Делян Добрев, че документите се показват сега, тъй като е изтекъл срокът, които ги прави конфиденциални, Кашъмов заяви: Това беше доста любопитно обяснение от страна на министъра. Той се позова на юристите си. Двугодишният срок за защита на информацията за мен не е съвсем разбираем, защото зависи какво е основанието, на което тази информация е защитена. Ако става дума за т.нар. "служебна тайна" – от няколко години вече е шест месеца, а не две години. Ако става въпрос за ограничение на т.нар. "подготвителни документи", това ограничение не е задължително и се прилага по преценка на администрацията. В конкретния случай това би било личната преценка на министъра. В този смисъл за мен е непонятно обяснението за двугодишният срок.

Кашъмов обясни, че преди два дни МИЕТ е трябвало да отговори на специално заявление на програма "Достъп до информация". От програмата са поискали три анализа – на технологията, на социално-икономическия аспект и управлението на радиоактивните оценки:

Тези оценки очевидно не са били изготвени от МИЕТ, за да бъдат информирани гражданите, които ще гласуват на референдума. Това само по-себе си е изключително тежко законово нарушение и именно заради това в момента се прехвърлят документи, които са давани преди време, които се оспорват от една или друга страна. Трябваше да бъде изготвена една финална оценка.

Според Кашъмов непрозрачността около проекта се дължи на огромна парична сума и много сериозни политически последици от една централа:

Един от проблемите, който излезе още 2004-а година, когато България прие стратегия за управление на радиоактивните отпадъци. Тази стратегия е подписана 5-6 месеца след решението на АЕЦ "Белене". В тази стратегия не фигурират радиоактивни отпадъци от АЕЦ "Белене". Скандално беше, че през 2004-а година тогавашният министър Милко Ковачев внася предложението в МС, което е от 2 страници обосновка.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени