Отдавна и в Европа, и в Съединените щати е факт, но напоследък и в България, да продадеш подаръка или да го замениш. В старите времена, когато стоките имаха ниски, почти еднакви цени, съм бил свидетел как на една сватба подариха 25 сервиза за кафе. Е, какво да ги правят младите. Тогава нямаше възможност да бъдат заменени, но сега в никакъв случай не е предателство, защото вече си получил подаръка, уважен си с този акт и в края на краищата, ако той не може да ти свърши работа, ако си прагматична личност или ако просто искаш да придобиеш нещо по-различно, го заменяш и това не може да бъде вкарано в категорията "предателство".
Това каза за "Хоризонт" и предаването "Преди всички" психотерапевтът доц. д-р Ивайло Петров, запитан за връщането на подаръци в магазините:
Всъщност в поведението на потребителя има два основни аспекта - задоволяване на потребностите и изпълнение на желанията и ние сме по-склонни да акцентираме върху изпълнението на желанията. Целият стремеж на големите вериги на продавачите да привлекат отново потребителя включва и възможност едни подаръци да бъдат заменени с други и евентуално потребителят да избере още някой друг подарък. Това си влиза съвсем нормално в човешката психология, защото човешката мотивация не е статична величина. Върху нея влияят много социални, икономически и психологически тенденции.Многото подаръци, които българинът купува, са свързани именно с неговата нагласа годината да приключи добре и по някакъв начин, ако у него съществува чувство за вина, да бъде изкупена пред близки, роднини, приятели, на хора, на които не е обърнато внимание през годината.
Установено е, че жените много по-внимателно и много по-бавно, обмисляйки, купуват подаръци, докато мъжете се втурват да търсят в интернет определена хрумка, намират я, харесват я визуално и отиват и я купуват. Въпреки че съм представител на т. нар. "силен пол", считам, че ние мъжете като цяло купуваме доста нелепи подаръци около празниците.