Националната ефективна стачка на железничарите продължава и днес. Според данни на БДЖ тази сутрин от 92 са спрели 61 влака . По данни на БДЖ, към 15 часа от 227 влака са спрели 154. Според оперативния щаб на КНСБ и КТ "Подкрепа", към 15:30 часа от 261 влака 203 не са се движили.
Муждевременно "БДЖ - Товарни превози" внесе в Софийски градски съд искова молба срещу 10 служители на дружеството, съобщиха от пресцентъра на съда. Според управителите на дружеството, те са започнали стачката. Искът е за установяване на незаконността на обявена, започнала или завършила стачка.
Главният прокурор Борис Велчев обяви, че до дни ще стане ясно, че прокуратурата не е бездействала по отношение съмненията за злоупотреби в БДЖ. Той отказа подробности, като само уточни, че сигналите не са свързани с настоящото ръководство на железниците.
По рано на Централна гара София се събраха около 50 протестиращи със знамената на КНСБ и КТ "Подкрепа". Те настояха реформата да бъде спряна и поискаха оставката на министъра на финансите Симеон Дянков.
Пети ден е. Настояваме да спрете това безумие. Вие изпълнихте петилетния план за съкращения. Трябва да има спокойствие за българските железничари. Народното събрание гласува 140 млн. лв. Московски мълчи. Защо? За да има съкращения. Защото, ако тези 140 млн. лв. бяха дошли, щеше да има ремонт и вагони и щеше да има нормално движение. Снощи най-накрая видяхме идеолога- министър Дянков, който казва: "Пенсионната система и в железниците ще стане така". Да, ама не, г-н Дянков. Затова искам днес на ж.п. перона в София да му кажем: "Оставка!", заяви Валентин Никифоров от КНСБ.
За пети пореден ден влаковете в страната ще спрат между 8 и 16 часа. Вчера от Обединения стачен комитет на КНСБ и КТ "Подкрепа" съобщиха, че над 80 % от пътническите влакове в страната са били спрени. Изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев потвърди пред "Хоризонт", че съдебният иск за незаконност на стачката ще бъде внесен в Софийския градски съд в рамките на деня. Недев заяви че може да предприеме действие или бездействие спрямо разпоредбата на транспортния министър, която го задължава да преговаря със синдикатите.
Стачката отново ще блокира железопътния транспорт у нас, оттам и пътниците, които го предпочитат. Макар и хората да са информирани, немалко чакат влаковете да потеглят. Междувременно вчера синдикалистите предупредиха, че от четири дни не са проверявани съоръжения, от които зависи сигурността на ж.п. транспорта, затова отговорността за влаковете, които се движат след 16 часа и до 8 часа сутринта, остава на ръководството на БДЖ. Вчера транспортният министър Ивайло Московски заяви пред "Хоризонт", че на ръководството на кампанията е разпоредено да преговаря със стачните комитети за сключването на колективен трудов договор, но от БДЖ не са насрочили такава среща до момента. Синдикатите обаче заявиха, че преговорите не са основание за спиране на стачката и че тя може да бъде прекратена, ако резултатите от тях са удовлетворителни.
Според стачкуващия в Горна Оряховица началник-влак Петър Ганчев реформата, предлагана от ръководството на БДЖ, е погрешна. Ганчев работи в системата на БДЖ от 29 години, включително и на ръководни постове, а сега е сред железничарите, заявили готовност да преминат към гладна стачка:
"Пътнически превози" в цял свят по принцип са губещи. Това е социален транспорт. "Пътнически превози" трябва да има и трябва съществуват, а не да ми говорят за влакове. Дори да погледнем и влаковете, които искат да съкращават, много от тях са нерентабилни, както те ги изкарват. Действително и аз да бях на мястото на Дянков, и аз нямаше да наливам пари в железниците, докато не се направи реформата както трябва, но тази реформа, която те предлагат, не е реформата, от която имаме нужда. Не може аз да храня на гърба си още 7-8 човека, които дори не знаят къде се намират. Аз не желая да стачкувам, за да няма съкращения в БДЖ. Аз искам да стачкувам, за да не се съкращават неправомерно влакове. Аз искам реформата да се направи, а за да се направи реформа, трябва да има съкращения в БДЖ - там, където трябва, а именно в администрацията.
Железничарите на гара Мездра, най-големият ж.п. възел в Северозападна България, стачкуват ефективно. Железничарите за пореден път изразяват категоричната си позиция против съкращенията и провежданата реформа, която според тях няма да доведе до оздравяването на дружеството.
Първият влак, който бе блокиран, бе пътническата композиция от Лом за София. Всички пътуващи слязоха тук, защото бяха врачани, които пътуват за работа до Мездра. До 16 часа през възловата гара няма да преминат 22 пътнически композиции, които са предвидени по разписание. Спирането на движението на влаковете вече дава отражение на местната икономиката.
Служителите на Бургаската гара не протестират, но ефективна стачка са обявили железничарите на съседната малка гара Владимир Павлов. За това движението на влакове на Бургаската гара е блокирано.
От гара Перник тази сутрин не са потеглили и двата влака за София - единият, който пристига от Кулата, а другият, който тръгва от Перник. Не е дошла и пристигащата по разписание в 8.37 ч. композиция за "Кулата". Влакът е задържан на пернишката гара "Разпределителна".
Всички дежурни ж.п. работници и служители на гара Стара Загара стачкуват, съобщава кореспондентът на БНР в Стара Загора Венелина Попова. Според председателя на стачния комитет в БДЖ Димитър Динев, днес към стачката са се присъединили и повече малки гари. В блокирания на гарата международен влак, по линията Истамбул - Букурещ има около 20 пътници. На всички са осигурени топли напитки и сандвичи от стачкуващите железничари.
В Пловдив в петия ден на стачката не се движат мотрисите за Асеновград, Панагюрище и Карлово, съобщава кореспондентът на БНР в Пловдив Кремена Данева. Малко след 8 часа, от централната гара не потегли и влакът от Ямбол за София.
Действията ни са правилни и ще отстояваме исканията си за спиране на съкращенията и преговори по колективния трудов договор докрай, категорични са протестиращите.
Мнението на колегите си не споделя машинистът на бързия влак Дияна за София Данчо Костадинов. Той обаче няма да може да работи, защото композицията е стопирана от участващите ефективно в протеста.
В днешната стачка не се включи и екипът на международния влак Истанбул- Белград, който след кратък престой и с 18 чуждестранни пътници отпътува за София.